تولید محتوا ، گامی برای ارتقا کسب و کار اینترنتی
امروز، عصر ارتباطات است. در عصر ارتباطات، هر شرکت یا ارائهدهنده خدمات، که قصد گسترده سازی و همگانی کردن خدمات و حیطه کاری خود را دارد، احتمالاً اولین گزینهای که به آن فکر میکند، معرفی محصول یا خدمات خود در بستر اینترنت است. در معرض دید قرار گرفتن خدمات و صعود به رنکینگهای بالاتر در موتورهای جستجو، برای افرادی که محیط ارائه خدمات خود را به بستر اینترنت آوردهاند، دغدغه اساسی است. بهعنوان نخستین و مهمترین بخش برای ارتقا سایت و پدیدار شدن در صفحات نخست سایت، نیاز به یک محتوای هدفمند، اصولی و فنی خواهند داشت. محتوایی که در کنار رعایت اصول، ویژگیهای دیگری نیز دارد. این تولید محتوا با اصول و روشهایی همراه است که در ادامه در رابطه با آن خواهیم خواند.
تولید محتوا چیست؟
تولید محتوا، ایجاد محصولی برای ارائه در وبسایت و یا بعضاً در شبکههای اجتماعی است، که هدف وبسایت شمارا به مخاطب میرساند.
بهطور خلاصه، تولید یک محتوا زمانی است که شما بهصورت بصری یا نوشتاری مانند ویدئوها، پستهای وبلاگ و کتابهای الکترونیکی یا پادکست استفاده میکنید تا اطلاعاتی را در مورد یک موضوع، محصول، خدمات یا کسبوکار را در اختیار دیگران قرار دهید.
در عصر دیجیتال، تعریف ما از تولید محتوا بیشتر راجع به محتوای مورداستفاده در وبسایتها و رسانههای اجتماعی است.
استفاده از محتوا، روشی برای معرفی و تبلیغ خود، تجارت، محصول یا خدمات شما به مخاطبان است.
بازاریابی محتوا یا تولید محتوا
در بخش محتوای وب، این دو واژه غالباً بهجای یکدیگر بهکاربرده میشوند. درحالیکه با یکدیگر تفاوتهای بنیادی دارند و اهداف مختلفی را دنبال میکنند. بازاریابی محتوا، نوعی تولید محتوا است که باهدفی خاصتر به انجام این کار میپردازد. به بیان سادهتر، بازاریابی محتوا، محتوایی را شامل میشود که تنها با مقصود تبلیغ و جذب مشتری برای فروش یا ارائه خدمات، تولید میشود.
تفاوت استراتژی محتوا با تولید محتوا
تاکنون با تولید محتوا و تفاوت آن با بازاریابی محتوا آشنا شدید. اما استراتژی محتوا چیست؟ در حقیقت کل روند برنامهریزی، تولید و نگارش، انتشار و مدیریت محتوا، استراتژی محتوا را تشکیل میدهد. استراتژی محتوا، برنامهریزی برای خلق، انتشار و اداره یک محتوای مفید و قابلاستفاده است. با این تعریف، تولید محتوا بخشی از چرخه استراتژی محتوا را تشکیل میدهد.
استراتژی محتوا به برنامهای کلی گفته میشود که برای هر محتوای مربوط به تجارت خود در نظر گرفتهاید. به گفته موز،
«استراتژی محتوا مربوط به چشمانداز کاری شما است. اطلاعاتی درباره چگونگی و دلیل ایجاد، مدیریت و درنهایت بایگانی یا به روز رسانی محتوای شما.»
به استراتژی محتوای خود بهعنوان یک طرح اصلی فکر کنید.
قبل از شروع کار تولید محتوا، نقشهها نقشهبرداری و تأیید میشوند، زیرا در آنها دستورالعملهای پایهها و سنگ بناهای اصلی مشخصشده است. استراتژی محتوای شما باید به همان روش کار کند، اهداف محتوای شما و همچنین تحویل آن را مشخص کند.
برای داشتن یک استراتژی محتوای خوب، باید به سؤالات زیر پاسخ داده شود
- چرا ما این محتوا را ایجاد میکنیم؟
- مخاطب ما برای این محتوا کیست؟
- چه واکنشی از طرف کاربر مورد انتظار است؟
- چگونه محتوا را منتشر کنیم؟
- مخاطبان ما چگونه محتوای ما را پیدا میکنند؟
- چه نوع محتوایی را میخواهید ایجاد کنید؟
- محتوای خود را در کجا و چه زمانی منتشر خواهید کرد؟
- چه کسی مسئول ایجاد محتوای شما است؟
- چگونه سبک تجاری خود را در سیستمعاملهای مختلف حفظ خواهید کرد
تاریخچه تولید محتوا
به نظر شما، تولید محتوا از چه سالی شروع شد؟ 30 سال پیش؟ 40 سال؟ یا نهایت 100 سال؟ خیر اینطور نیست!
جالب است بدانید که ظهور این کارا برای بازاریابی، در سال 1732 و به دست شخصی به نام بنجامین فرانکلین ایجاد شد. وی در اولین نسخه سالنامه Poor Richard’s Almanack، برای تبلیغ تجارت جدید چاپ خود، از تولید و بازاریابی محتوا استفاده کرد. وی تصمیم گرفت اولین نسخه نشریه خود را منتشر کند تا دیگران ترغیب به استفاده از تجارت چاپ وی شوند.
طبق جدول زمانی موسسه بازاریابی محتوا، این اولین رخداد بازاریابی محتوای واقعی است.
اما با ظهور اینترنت، محتوای دیجیتال رونق یافت و اکنون، میلیاردها و یا حتی بیشتر، محتوا در سطح وب برای استفاده کاربران مورداستفاده قرارگرفته است.
از این زمان، تولید و تدوین محتوا غالباً به محتوای اینترنتی اطلاق میشود.
پیش از تولید محتوا، هدف خود را مشخص کنید.
هدف از تولید محتوا، روش کار شمارا مشخص میکند. اینکه شما قصد دارید برای فروش محصولی محتوا تولید کنید یا محتوای شما جنبه آموزشی داشته باشد، محتوای شمارا تغییر میدهد.
برای شروع بهکار، از خود بپرسید که این محتوا را برای چه تولید میکنم؟
پاسخهای شما به این سؤال، هدف شمارا مشخص میکند.
بهطورمعمول (همیشه موارد استثنایی وجود دارد)، محتوا به یکی از دلایل زیر تولید میشود:
- برای وایرال شدن
- برای کسب رتبه مناسب در SERP ها (موتورهای جستجو)
- برای آموزش مخاطب
- برای ایجاد مشارکت اجتماع
پس از مشخص شدن هدف، آنگاه میتوانید بهطور جدی شروع کنید.
روش تولید محتوا
تولید یک محتوا شامل مراحل مختلفی است. پس از تعیین هدف و موضوع، در مرحله نگارش، چند قدم طی خواهد شد.
بهتر است تولید محتوا را به سه مرحله تقسیم کنید تا کار شما بانظم بیشتری انجام شوذ.
این سه مرحله شامل:
- ترسیم طرح کلی
- نگارش
- ویرایش
- بررسی نهایی
ترسیم طرح کلی
کارآمدترین راه برای تولید سریع یک محتوا ایجاد یک طرح کلی در ابتدای کار است که این طرح کلی، طرح ذهنی شمارا به یک سند ساختاریافته تبدیل میکند و شما میتوانید پیش از شروع نوشتن آن را سازماندهی و تکمیل کنید.
این کار به شما کمک میکند تا افکار خود را در جریان نگهدارید و باعث کاهش زمان و هدر رفتن انرژی شوید. در این بخش لازم نیست بیشازحد پیچیده عمل کنید. تنها تعیین زیر عنوانها برای کار کافی است.
نگارش
بعد از ترسیم طرح، شروع به تولید محتوا در زیر این زیرعنوانها کنید، اما در مقابل تمایل به ویرایش، در برابر آن مقاومت کنید. در حال حاضر غلطهای نوشتاری و جملهبندی نامناسب را نادیده بگیرید و در عوض، بیشتر به دنبال تخلیه مغز باشید و هر آنچه در ذهن دارید را بنویسید.
پس از تکمیل محتوای زیر عنوانهای خود، بسته به کاربرد محتوا، بازمیگردیم و یک مقدمه و در صورت لزوم نتیجهگیری مینویسم. نوشتن این موارد در انتها، بهجای طی کردن روند عادی، انسجام بیشتری خواهند داشت و با محتوای شما مرتبط خواهد بود.
ویرایش، تنظیم لحن و جملهبندی
سرانجام، پس از مدتی استراحت، محتوای خود را ویرایش کنید.
هنگام ویرایش کار، ذهن خود را کاملاً متمرکز کنید و سپس بهمرور نوشته خود بپردازید. در این مرور، ایرادهای نوشتاری کاملاً مشخص میشوند. حال آنها را ویرایش کرده و کاملاً نوشته را یکدست کنید.
مرور کلی محتوا
در انتها نیز سند خود را مرور کنید، چگالی کلمات کلیدی و سایر قوانین را بررسی کنید. عکسها را تنظیم و در متن قرار دهید و سپس آن را منتشر کنید.
انواع محتوا
تصور عموم از انواع محتوا، تنها تولید محتوای متنی است اما در حقیقت، محتواها بر اساس کاربرد، به سه دسته اساسی محتوای متنی، صوتی و تصویری تقسیم میشوند. هرکدام از این دستهها، خود شامل چند نوع خاص هستند که در بخشهای مختلف بهکاربرده خواهند شد.
محتوای متنی
محتوای متنی در حقیقت رایجترین نوع محتوا در بین دستههای گفتهشده است. تولید محتوای متنی عبارت است از تولید متونی برای نقد و بررسی یا توضیحات محصول، آموزش متنی و یا حتی ترکیبی از این نمونهها برای اهدافی خاص. برای استفاده از محتوا در سایت، باهدف بالا بردن رتبه خود در موتورهای جستجو، قطعاً به محتواهای متنی نیاز خواهید داشت زیرا مهمترین محتوا ازنظر یک موتور جستجو نیز محتوای متنی است. علاوه بر آن، برای کاربری در جستجوی هدف خاص، مطالعه متن، سریعتر و سادهتر خواهد بود. لذا توجه ویژه به محتوای متنی، باعث ارتقا سایت شما خواهد شد
محتوای صوتی
استفاده از فایلهای صوتی محتوا، یا پادکست، چند وقتی است که رونق یافته و نام آن را زیاد خواهید شنید. تفاوتی ندارد که این پادکست یک فایل صوتی آموزشی باشد، باهدف سرگرمی و بیان دکلمه باشد یا هر چیز دیگری. بههرحال یک محتوای صوتی نامیده خواهد شد. بسیاری از افراد هستند که تمایل به شنیدن محتوای خود در کنار انجام کارهای دیگر دارند. این نوع محتوا، برای این افراد بسیار مناسب خواهد بود.
محتوای ویدیویی
تولید محتوای ویدیویی، بهطور گسترده، برای آموزش استفاده میشوند. حتماً حس کردهاید که با دیدن قدمبهقدم فعالیتی، آن را بهتر فرا خواهید گرفت. اما امروزه، محتوای ویدیویی، صرفاً باهدف آموزش تولید نمیشوند و استفاده از ویدیو در شبکههای اجتماعی برای سرگرمی، تبلیغات و … بسیار گسترشیافته و دچار تغییر و تحول شده است
دستهبندی محتوا بر اساس کاربرد
بسته به مکان استفاده، طیف سنی و شغلی کاربر و همچنین موضوع آن، نوع محتوا متغیر خواهد بود و به دنبال آن، ادبیات و لحن نیز تغییر خواهد کرد. برای مثال مقایسه کنید یک محتوای آموزشی را با یک دکلمه ادبی. اگرچه هر دو محتوای متنی هستند، اما هدف و نوع گفتار در تولید محتوا متفاوت خواهد بود.
محتوای سرگرمی، ادبی
این نوع محتوا بهقصد تبلیغی برای ارائه خدمات و یا آموزش تولید نمیشوند بلکه جنبه سرگرمی دارند.
توضیح یا نقد و بررسی محصول
تولید محتوا برای بررسی محصول غالباً برای سایتهای فروشگاهی انجام میشود. محتوای توضیح محصول، از حجم کمتری نسبت بهنقد و بررسی برخوردار است و هدف آن معمولاً شناساندن ویژگیهای محصول به کاربر است. نقد و بررسی کمی گستردهتر و به مزایا و معایب محصول در مقایسه با رقبای خود و ویژگیهای ریزودرشت آن میپردازد.
محتوای تعاملی
این نوع محتوا در تعامل مستقیم با کاربر است. برای مثال میتوان از مسابقات، پرسش و پاسخ با کاربر و … را نام برد. هدف این محتوا در حقیقت، درگیر کردن کاربر و همراهی وی در فرایند تولید محتوا است.
محتوای خبر
این نوع محتوا نیاز به توضیح چندانی نخواهد داشت. حتماً شما نیز سایتهای خبری را مشاهده کردهاید، این نوع سایتها، وقایع و اتفاقات روز را برای کاربران منتشر میکنند.
یک محتوای خوب تابع چه قوانینی است؟
داشتن یک محتوای خوب و جذاب، تابع رعایت یک سری از اصول است. در صورت رعایت این قوانین، هم ازنظر موتورهای جستجو و هم ازنظر کاربرانی که بهقصد یافتن مطلب موردنیاز خود، به جستجو در موتورهای جستجو مشغول هستند، در اولویت قرار خواهید گرفت. با بخشی از این قوانین در تولید محتوا آشنا خواهیم شد.
کاربر را مدنظر قرار دهید
غالباً این اصل در تولید محتوا رعایت میشود. یعنی محتوای مرتبط تولید میشود. اما شاید تصور شود که تولید یک محتوا درزمینههای مختلف به بازدید از سایت و خدمات شما کمک خواهد کرد که در حقیقت اینطور نیست. اگر کاربر در سایت شما، به یک سری از موضوعات پراکنده و درهمریخته مواجه شود، دچار سردرگمی خواهد شد. این کار پس از چند بار تکرار، باعث دوری کاربر از سایت میشود.
از کنار نکات مهم، ساده رد نشوید
کاربر تمایل به یافتن نکات اصلی و مهم در جستجوی خود است. اگر تنها به اشاراتی در آن رابطه در سایت شما دست پیدا کند، احتمالاً سایتهای دیگر را برای رسیدن به نتیجه دلخواه امتحان خواهد کرد. برای اینکه محتوای خوبی داشته باشید، نکات اساسی مدنظر خود را مشخص و محتوایی تولید کنید که نیاز کاربر را در جستجو برآورده میکند.
مطالعه کنید.
مطالعه بخش مهمی از فرایند تولید کردن محتوا است. فردی که محتوا را تولید میکند، خود باید احاطه کامل نسبت به موضوع داشته باشد تا بتواند محتوای کاملی تحویل دهد. ازاینرو مطالعه در رابطه با موضوع، در کنار پیدا کردن منابع برای تولید محتوا، به جامعیت محتوا کمک خواهد کرد.
قوانین تولید محتوا را رعایت کنید.
ایجاد لینکهای داخلی، تکمیل متا تگهای عنوان و توضیحات، بخشبندی محتوا و استفاده از تیترها، عدم استفاده از کلمات کلیدی تکراری و… همگی قوانینی هستند که بهتر است آنها را رعایت کنید. این قوانین ازنظر موتورهای جستجو اهمیت بالایی دارند.
از عکس استفاده کنید
اگر محتوای شما بهصورتی است که استفاده از عکس در آن ممکن است، حتماً آن از آن استفاده کنید. استفاده از تصویر، علاوه بر مزایای مرتبط به موتورهای جستجو، باعث جلوگیری از خستگی مخاطب خواهد شد. عکسهای مناسب و مرتبط انتخاب کنید و توضیحات کوتاهی در رابطه با آن داشته باشید.
سایز عکسها را نیز بهصورتی در نظر بگیرید که نه کیفیت پایینی داشته باشند و نه فضای زیادی را اشغال کنند که تمام حواس مخاطب از نوشته بهعکس سوق پیدا کند.
محتوای یونیک تهیه کنید.
شاید لازم نباشد که شما همیشه محتوا را تألیف کنید. این امکان نیز وجود دارد که از محتواهای موجود استفاده کنید. اما باید این استفاده بهصورتی باشد که از محتوای دیگران تنها برای ایده گرفتن استفاده کرده و حق کپیرایت را رعایت کنید.
برای این کار شما میتوانید چند محتوا را مطالعه کرده و هر چه متوجه شدید برای تولید محتوا به نگارش درآورید. بهاینترتیب شما محتوایی بدون سرقت ادبی خواهید داشت. این کار همچنین برای موتورهای جستجو اهمیت ویژهای دارد.
پس هرگز به سمت کپی از محتوای موجود حتی در حد یک جمله نروید.
چک لیست تولید محتوا
برنامهریزی پیش از شروع کار، میتواند شمارا در ادامه مسیر راهنمایی کند. پس بهطور خلاصه گامهایی که برای یک تولید محتوا لازم است، عبارت است از:
- پیشزمینه و مروری بر پروژه (منطق، انگیزه تولید و…)
- هدف (هدف اصلی این پروژه چیست؟)
- مخاطبان هدف (محتوا برای چه قشری و چه سنی تولیدشده است؟)
- مفهوم کلی (چه خلاقیتی میتوان برای انجام آن استفاده کرد؟ ایده، پیام اصلی و سبک کلی را توصیف کنید.)
- نام پروژه (بهمنظور بهبود ارتباط باکار)
- مقصد محتوا (این محتوا برای چه سایتی تولید میشود؟)
- رعایت اصول تولید محتوا (قوانین سئو، درستنویسی، غلط املایی و…)
- زمانبندی (آخرینمهلت چیست؟)
- ملاحظات (آیا عوامل یا عناصر مهم دیگری نیز باید در نظر گرفته شود؟)
- منابع (از چه منابعی برای انجام کار استفادهشده است؟)
صداقت، اولین اصل برای داشتن محتوای کاربرپسند
فرض کنید محتوایی را میخوانید در رابطه با نقد و بررسی محصول در یک فروشگاه اینترنتی. متن سراسر از ویژگیهای مثبت محصول است بهطوریکه با خود میگوید بله! این همان چیزی است که لازم داشتم و سپس خرید میکنید. اما محصول که بهدست شما میرسد، کاملاً متفاوت است با گفتههای در سایت. احتمالاً اتفاقی که رخ میدهد، این است که دیگر هرگز به آن فروشگاه بازنخواهید گشت و تمام خرید شما از این فروشگاه، در همان دفعه نخست خلاصه خواهد شد. این مثال نقش صداقت در محتوا را پررنگ میکند. بهتر است در محتواها، صداقت را رعایت کنید تا راه بازگشت مشتری به سایت شما هموار شود و اطمینان کاربر به سایت شما بیشتر.
گاهی نیز عدم صداقت، ریشه در بیاطلاعی نویسنده دارد. تحقیق مناسب در رابطه با نوشته در تولید محتوا، این موضوع را کمرنگ خواهد کرد.
چه مقدار از هر نوع محتوا را باید تولید کنید؟
مقدار واقعی محتوا، بسته به نوع سایت و کاربر آن مشخص میشود و در صنایع مختلف، مقدار آن متفاوت است. بهطور خلاصه، مقدار محتوای شما باید نه بهاندازهای زیاد باشد که سایت شمارا با فوران محتوا مواجه و به سمت تکراری شدن محتوا و یا غیر مرتبط بودن آن باشد. و نه آنقدر کم باشد، که شمارا از رسیدن به اهداف سایت دور کند.
محتواهای آموزشی، معمولاً طولانیتر خواهند بود تا آموزش کاملاً انجام شود. معرفی محصولات در سایتهای مختلف، حجم کمتری دارند. اما در حالت کلی، محتوای عادی، بین 500 تا 3000 کلمه خواهد بود. محتواهای بیشتر از 4000 کلمه بهتر است به دو محتوا تبدیل شوند. تعداد کلمات ایده آل برای یک محتوای وبلاگی و عادی، 1500 تا 3000 کلمه است. در کنار این، شما باید بهطور منظم، تولید محتوا داشته باشید و در صورت نیاز، محتواهای پیشین خود را بهروز کنید تا اطلاعات تاریخمصرف گذشته به مخاطب ارائه نشود.
برنامهریزی برای تولید مستمر محتوا، میتواند مسیر را برای شما هموار کند.
چالشهایی که در این راه ممکن است با آن مواجه باشید
مانند هر مسیری، تولید محتوا و مدیریت محتوا نیز با چالشهایی همراه است
حتی بهترین محتواها نیز میتواند در برابر مشکلات پیشبینینشده قرار گیرد. برخی مشکلات ممکن است از دسترس شما خارج باشد اما غالباً اینطور نیست مستندسازی و پیگیری محتوای تولیدشده، به شما امکان میدهد این مشکلات را کاهش دهید. همچنین در صورت بروز میتوانید بهسرعت آنها را رفع کنید.
برخی از مشکلاتی که ممکن است با آنها روبرو شوید شامل مواردی نظیر کپیرایت و دزدی ادبی است. اگر محتوا بدون برنامهریزی انجام شود، این مشکلات میتواند فاجعهبار باشد اما تولید محتوا بهعنوان بخشی از یک سیستم قوی، حل بحران را نیز بهعنوان بخش از این فرایند پیشبینی و برنامهریزی میکند.
دیگر چالش برای تولید یک محتوا، یافتن تیم یا فردی است که شمارا در این کار همراهی کند. بدون داشتن فردی مسلط به این کار، نمیتوانید محتوای مناسبی داشته باشید.
از متخصص استفاده کنید
شاید در بین همگان این تصور وجود داشته باشد که با دسترسی به یک کامپیوتر و توانایی تایپ، میتوانند یک تولیدکننده محتوا داشته باشند. درصورتیکه واقعاً اینطور نیست. تولید محتوای سایت، اکنون یک کار تخصصی محسوب میشود که نیازمند به متخصص است. برای انجام این کار، ابتدا باید نویسنده خوبی باشید. کلمات درست و کاربرد درست آن، باعث جذب مخاطب خواهد شد. در کنار آن، باید محقق خوبی نیز باشید.
قدم بعدی، آشنایی با سئو و بهینهسازی سایت است. محتوای سایت، برای ارتقا در موتورهای جستجو تولید میشوند و اهمیت دارد که ازنظر موتور جستجو بهینه و مناسب باشند. لذا آشنایی با این قوانین، برای تولید محتوا، جایگاه ویژهای دارد.
خلق ارزش، مهمتر از رنک سایت!
برای تولید کردن محتوا، صرفاً نویسنده نباشید. تفاوتی ندارد که برای چه بخشی محتوا تولید میکنید. حتماً در تولید محتوای خود، حرفی برای گفتن داشته باشید و تولید ارزش کنید تا حداکثر تأثیر را بر مخاطب داشته باشید. پس از تعیین هدف از انجام کار، شما باید بهگونهای محتوا تولید کنید که نکته جدیدی را نسبت به رقبای خود برای ارائه داشته باشید. به بیان سادهتر، شما باید محتوایی تولید کنید، که پس از ارائه، آورده آن بیشتر از هزینهای باشد که بابت تولید آن محتوا دادهاید. چه هزینه مالی و چه زمان. در این صورت، در دفعات بعدی نیز انتخاب کاربران خواهید بود.
سخن پایانی
در این مطلب، با تولید محتوا، اصول و قوانین و انواع آن آشنا شدید. آموختید که داشتن محتوای مناسب، اولین رکن داشتن یک سایت خوب و کاربرپسند است. برای داشتن محتوای مناسب، در کنار رعایت تمام این نکات، شناخت بازار و سایر فعالان این حوزه، به شما در داشتن محتوایی برتر، کمک خواهد کرد.
برای رقابت با رقبای خود، توجه به محتوای تولیدشده، اهمیت زیادی دارد.
تولید یک محتوا، همچون چاقوی دو لبه، میتواند سایت شمارا زیرورو کند. درصورتیکه محتوای خوبی داشته باشید پیشرفت و در غیر این صورت پسرفت خواهید داشت.
پس به تولید محتوا، اصولی فکر کنید و برای آن برنامهریزی داشته باشید تا بهترین عملکرد را در این زمینه داشته باشید.