فهرست عناوین

بازاریابی محتوا و تاثیر آن بر کسب و کارها


بازاریابی محتوا (Content Marketing) از مهم‌ترین زیرمجموعه‌های بازاریابی دیجیتال است. استفاده از تکنیک تولید محتوا برای برندینگ و بازاریابی ایده‌ی جدیدی نیست و از گذشته توسط کسب‌و‌کارهای مختلف بکار گرفته می‌شد. اما اصطلاح بازاریابی محتوا و بکار گرفتن آن به‌عنوان ابزاری تخصصی و قدرتمند، با توسعه‌ی همه‌جانبه‌ی فضای دیجیتال و تکنولوژی‌های پیشرفته همراه بوده است. امروزه با توجه به فضای رقابتی ایجادشده در بین برندهای مختلف بازاریابی محتوا جایگاه ویژه‌ای یافته و به عنصری حیاتی در بقای کسب‌و‌کارها تبدیل‌شده است.


بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا فرآیند ایجاد محتوای ارزشمند و مرتبط برای جذب بیشتر و درگیر کردن مخاطب است. خریداران و مشتریان امروز بیش از هر زمان دیگری با پیام‌های بازاریابی مختلف بمباران می‌شوند؛ طبق تخمین‌های جدید به بیش از 2900 مورد تبلیغ در روز رسیده است.

این امر باعث ایجاد کاهش توجه افراد به این نوع تبلیغ‌‌های بازاریابی شده است. به همین دلیل بازاریابان با چالش‌های جدیدی رو‌به‌رو هستند تا با تولید محتوای جذاب، بتوانند در بین خیل عظیم محتوای بازاریابی موجود، گم نشوند.

یک استراتژی بازاریابی محتوای خوش‌ساخت، کسب‌و‌کار شما در جایگاه یک رهبر فکری قرار می‌دهد که با اطلاع‌رسانی و آموزش خریداران، اولویت خرید از برندی خاص را ایجاد می‌کند.

ارائه محتوای مفید و سرگرم‌کننده پیوند محکمی بین برند شما و مشتریان ایجاد خواهد کرد که باگذشت زمان به رشد و تقویت خود ادامه می‌دهد.


بازاریابی محتوای سنتی به چه صورت است؟

به‌طور سنتی، بازاریاب‌ها مجبور بودند از طریق تبلیغات نمایش داده‌شده در وب‌سایت‌ها، غرفه‌های برند در نمایشگاه‌ها یا ایمیل‌های ارسال‌شده به لیست‌هایی از اشخاص و یا از طریق رسانه‌های دیگران توجه مخاطب را «اجاره» کنند.

به‌عنوان مثال، وقتی یک برند میلیون‌ها دلار برای تبلیغ در حین پخش بازی‌های ورزشی با تعداد بینندگان بسیار پرداخت می‌کند، توجه مخاطبانی که شبکه‌ی تلویزیونی ایجاد کرده‌ است را اجاره می‌کند. از طرف دیگر، بازاریابی محتوا به بازاریابان این امکان را می‌دهد تا با ایجاد مخاطبان خود و جلب‌توجه آن‌ها، به ناشر تبدیل شوند.

بازاریابان با ایجاد و انتشار محتوایی که خریداران آن را مفید ارزیابی می‌کنند و همچنین با برقراری رابطه‌ای بر پایه‌ی اعتماد با مصرف‌کنندگان، میزان شناخته شدن و اعتبار برند خود را افزایش می‌دهند. علاوه بر این‌، بازاریابی محتوا نسبت به دیگر استراتژی‌ها، روشی کم‌هزینه‌تر در نظر گرفته می‌شود.


چرا استراتژی بازاریابی محتوا مهم است؟

ایجاد استراتژی متناسب با مشاغل خاص و مخاطبان هدف شما این است که چگونه به برند خود وفادار بمانید و موارد بازاریابی را تا حد ممکن کارآمد کنید. ارزیابی هر کانال از موارد بازاریابی محتوا ازنظر ارزشی که به‌کل استراتژی می‌افزاید، مهم است. سپس در گام بعد در صورت لزوم تنظیمات موردنیاز برای هر مورد اعمال می‌شود.


بازاریابی محتوا


یک استراتژی بازاریابی محتوای 360 درجه به مشتریان آموزش می‌دهد، مشتریان بالقوه را پرورش داده و فروش را افزایش می‌دهد.


تاریخچه مختصر بازاریابی محتوا

قرن‌هاست که بازاریابی محتوا وجود دارد. اما به آن «بازاریابی محتوا» گفته نمی‌شد. اگر نگاه گسترده‌ای به این اصطلاح داشته باشید، اولین نمونه از بازاریابی محتوا توسط انتشار کتاب ریچارد آلماناک بیچاره «Poor Richard’s Almanack» توسط بنجامین فرانکلین در سال 1732 انجام شد. فرانکلین محتوایی را که مخاطبانش نیاز داشتند تا در مورد تجارت محلی وی بخوانند، ایجاد و تبلیغ کرد.

با ورود به قرن بیستم میشلن در سال 1900 راهنمایی از جاذبه‌های پاریس برای مخاطبان 3000 مالک خودرو، منتشر کرد. چهار سال بعد، Jell-O جزوه‌های دستور پخت محصول خود را بصورت خانه به خانه توزیع كرد تا کاربرد محصول Jell-O برای خانواده‌های متوسط را شرح دهد.

در دهه 50، شرکت Kellogg استراتژی طراحی گرافیکی و پیام‌های تجاری خود را باهدف قرار دادن کودکان تنظیم کرد. همین امر به آن‌ها کم کرد تا غلات صبحانه‌ی بیشتری بفروشند.

امروزه برندهای بزرگ بر فضای وب و پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی تسلط دارند و روش‌های تبلیغاتی سنتی را جایگزین کرده‌اند. بدون استفاده‌ی موفق از بازاریابی محتوا به شکل مدرن، موفقیت به‌عنوان یک شرکت تقریباً غیرممکن است.


کانال‌های بازاریابی محتوا

به همان اندازه که ایجاد یک محتوای مفید مهم است نحوه انتشار، تبلیغ و تقویت آن نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. در‌حالی‌که موارد و امکانات بازاریابی شما (با توجه به این نکته که قصد دارید تا چه پیامی را منتقل کنید،) به شما کمک می‌کنند تا به‌عنوان یک مارک تجاری شناخته شوید؛ از طرف دیگر کانال‌هایی که محتوای موردنظر خود را از طریق آن‌ها به مخاطب تحویل می‌دهید نیز بر روی اینکه چه کسی محتوای شمارا می‌بیند و چگونه محتوای تولیدی شما عملکرد وی را بهبود می‌بخشد، نیز تاثیر دارد. 

کانال‌های بی‌شماری وجود دارد که بازاریابان می‌توانند برای تعامل با مشتریان و ایجاد چشم‌انداز فروش، از آن‌ها استفاده کنند. در ادامه به معرفی 10 روش مهم انتشار در بازاریابی محتوا که به‌احتمال زیاد با آن‌ها روبرو خواهید شد، خواهیم پرداخت:

1. ترافیک یا بازدید ارگانیک (SEO)

تولید ترافیک ارگانیک از طریق سئو حاصل می‌شود. درواقع، بازدیدکنندگان سایت بر روی محتوای شما که در SERP‌های ارگانیک پیداکرده‌اند کلیک می‌کنند؛ و همه اینها با یک جستجوی سوالی آغاز می‌شود


سئو در بازاریابی محتوا


محتوایی که در سایت خود منتشر می‌کنید توسط موتورهای جستجو ایندکس شده و به کاربران ارائه می‌شود. لازم نیست که فقط مقالات وبلاگ باشد هرگونه محتوای ویدئویی و اینفوگرافیک نیز در SERP وجود دارد که به شما امکان بیشتری می‌دهد تا بازدید از سایت را افزایش دهید. 

2. ترافیک جستجوی پولی (SEM)

هدایت ترافیک موتورهای جستجو از طریق محتوای ارگانیک یک سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت است. اما بعضی‌اوقات شرکت شما به ROI سریع‌تر و قابل‌اندازه‌گیری نیاز دارد؛ که این امر می‌تواند از طریق تبلیغات جستجوی پولی محقق شود.

به‌عنوان شکلی از تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک، تبلیغات جستجوی پولی در بالای SERPها (و بعضاً در پایین) ظاهر می‌شوند و درنتیجه نام تجاری شما بیشتر در معرض نمایش قرار می‌گیرد. ایجاد صفحات فرود، تبلیغات برند شده و عناوین قابل کلیک در تبلیغات پولی شما می‌تواند ترافیک را از رقبای SERP بدزدد و منجر به تبلیغات تجاری سایت شما شود.

3. بازاریابی از طریق ایمیل

بازاریابی از طریق ایمیل بالاترین میزان بازگشت سرمایه از هر کانال را ارائه می‌دهد. با توزیع خبرنامه، محتوای دروازه‌دار و سایر اشکال محتوای برند شده مستقیماً به صندوق‌های ورودی لیست ایمیل خود، می‌توانید پارازیت‌های موجود بر سر راه محتوای خود را کاهش داده و مکالمه‌های شخصی با مشتریان و یا خریداران بالقوه داشته باشید.

با تقسیم‌بندی لیست‌های ایمیل خود به انواع مختلف، مانند مخاطبان و یا صنایع هدف، می‌توانید محتوا را با دقت بیشتری توزیع کنید، و همچنین اطمینان حاصل کنید که پیام شما در زمان مناسب به افراد مناسب می‌رسد. خبرنامه‌ها مکانی عالی برای شروع بازاریابی از طریق ایمیل هستند.

 4. بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی

رسانه‌های اجتماعی کمک می‌کنند بازاریابی شما شخصیت، علت و تفسیر بیشتری داشته باشد. شما می‌توانید محتوای هدفمند را در یک کانال و انواع دیگر موارد بازاریابی را در کانال‌های دیگر ارسال کنید. هرکجا که برای برند شما مخاطبی وجود داشته باشد، از آن غافل نباشید.


شبکه های اجتماعی و بازاریابی محتوا


شبکه‌های اجتماعی همچنین این امکان را برای شما فراهم می‌آورند تا با مشترکین و دنبال‌کنندگان خود گفتگو داشته باشید و به سوالات آن‌ها پاسخ دهید. با این عمل می‌توانید میزان تعامل را در زمان واقعی اندازه‌گیری کنید و محصولات و همچنین شبکه‌ی خود را توسط اینفلوئنسرها تبلیغ کنید.

درواقع شبکه‌های اجتماعی اکوسیستمی متنوع و بسیار پر جنب‌و‌جوش هستند که می‌توانید از آن‌ها در راستای هدف خود  استفاده کنید.

شبکه‌های اجتماعی مانند لینکدین، یوتیوب، فیسبوک، توییتر، اینستاگرام و پینترست مخاطبانی برای محتوای شما فراهم می‌کنند که درجاهای دیگر نمی‌توان به‌دست آورد. همین دلیل‌ها است که شبکه‌های اجتماعی را به یک ابزار حیاتی در استراتژی انتشار و بازاریابی محتوا تبدیل می‌کند.

5. ایجاد لینک

ازآنجاکه لینک‌های باکیفیت از سایت‌های معتبر عامل پیشرفت در رتبه‌بندی گوگل است، به‌دست آوردن این لینک‌ها یک روش فوق‌العاده قدرتمند برای افزایش دسترسی به برند شما است.

لینک‌سازی متدولوژی ایجاد علاقه به محتوای شما و ایمن‌سازی پیوندهایی است که دنبال می‌کنید. شما می‌توانید این کار را از طریق موارد زیر انجام دهید:

  • ایجاد محتوای کاملاً تحقیق‌شده و به‌روز که لایق گرفتن لینک باشد.
  • انتشار مطالعات اختصاصی که در هیچ جای دیگر وب وجود ندارد.
  • داشتن پست مهمان در سایر سایت‌ها و نشریات مربوطه‌ی باارزش.
  • توسعه لینک به روش دستی و یا خودکار.

انتشار محتوا و سپس ایجاد دسترسی به آن کلید اصلی ایجاد لینک است. لینک‌های بدست آمده از هر  دامنه‌ی URL ورودی باعث افزایش رتبه سایت شما می‌شود.

6. پادکست

پادکستینگ یک روش نشر و بازاریابی محتوای جدیدتر است، که در حال حاضر بسیار محبوب شده. ازآنجاکه یک کاربر متوسط موبایل هوشمند روزانه نزدیک به 4 ساعت از وقت خود را در اپلیکیشن‌های مختلف می‌گذراند؛ ضبط پادکست می‌تواند برند شمارا از طریق اپلیکیشن‌هایی مانند انکر، آیتونز، اسپاتیفای، اپل پادکست و ده‌ها برنامه مخصوص پادکست دیگر، در معرض توجه کاربران این اپ‌ها قرار دهد.  

پادکست برای انجمن برند شما یک تالار گفتگوی دیگر ایجاد می‌کند تا عمیقاً به موضوعات مختلف بپردازید، با متخصصان صنعت مصاحبه کنید و با شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان همفکر با شما ارتباط برقرار کنید.


پادکست در بازاریابی محتوا


این‌یک روش عالی برای رساندن پیام شما به‌صورت شنیداری است؛ زیرا شنوندگان می‌توانند از محتوای شما در هنگام رانندگی، سوارشدن به‌قطار، هنگام انجام تمرینات ورزشی، پختن غذا و هر زمان اضافه‌ای که دارند، لذت ببرند.

افراد احتمالاً پادکست شمارا به همان روشی که سایت شمارا پیدا می‌کنند می یابند: به‌صورت ارگانیک. این بدان معنی است که باید یک استراتژی وجود دارد که محتوای شمارا برای یک شنونده ​​قابل یافتن، کند.

7. تبلیغات در صفحه‌ی نمایش

جلوی چشم مخاطب بودن آن‌هم هنگام وب‌گردی راهی عالی برای به اشتراک گذاشتن ذهنیات شما و قابل‌مشاهده ماندن در میان بسیاری از عوامل منحرف‌کننده و رقبای موجود در فضای وب است.

هر بار که کسی از سایت شما بازدید می‌کند، کوکی (قطعه کوچکی از کد) می‌شود. پس‌از‌اینکه سایت شمارا ترک کرد، ممکن است تبلیغات پولی شما در وب‌سایت‌ها، برنامه‌ها یا پلتفرم‌های اجتماعی دیگری که بازدید می‌کند، نمایش داده شود و دنباله‌ای از تعاملات برای برند شما ایجاد کند. این تبلیغات معمولاً بنرهای نمایشی متشکل از متن، تصویر و دکمه‌ها هستند.

8. هم‌نشری (Syndication) در بازاریابی محتوا

همنشری محتوا شبکه‌ای از وب‌سایت‌هاست که محتوای موجود در وب را به‌صورت کامل یا در خلاصه‌ی کوتاهی بازنشر کرده یا دوباره نمایش می‌دهند.

هم‌نشری به محتوای شما این امکان را می‌دهد تا در مقایسه با آنچه که به‌صورت خودکار اتفاق می‌افتد، به گستردگی بیشتری دست‌یافته و مخاطبان بیشتری در میان کاربران آنلاین داشته باشد. اگرچه که برخی از پلتفرم‌های رایگان همنشری مانند سایت کورا کار شمارا آسان‌ می‌کنند، اما اکثر پلتفرم‌های برتر ارائه‌کننده‌ی این خدمات، پولی هستند و کیفیت بازدید جدید از محتوای شمارا نمی‌توان تضمین کرد.

9. بازاریابی مبتنی بر رویداد

برای صنایعی که هنوز فعالیت‌های آفلاین زیادی انجام می‌دهند، نمایشگاه‌های تجاری، کنفرانس‌ها ، انجمن‌ها و سایر رویدادهای جامعه، برای موفقیت در بازاریابی ضروری است. این امر مرز بین بازاریابی فیزیکی و دیجیتال را کم‌رنگ‌تر می‌کند، چراکه بازاریابی مبتنی بر رویداد به‌قدرت هر دو متکی است.

این نوع بازاریابی محتوا می‌تواند شامل فرصت‌های سخنرانی، وبینارها یا غرفه‌های نمایشگاه باشد که در فضاهای عمومی با ترافیک حضوری زیاد راه‌اندازی شده‌اند. برای این رویدادها، به موارد بازاریابی – مانند تصاویر پانوراما در پس‌زمینه و یا حتی اینفوگرافیک‌های چاپی- و یک استراتژی تبلیغاتی برای شنیدن صدای خود بر فراز جمعیت برندهای رقیب نیاز خواهید داشت.


بازاریابی محتوا بر مبنای رویداد


سایر قالب‌های انتشار محتوا که باید در چارچوب رویدادها در نظر گرفته شود شامل تجارب واقعیت افزوده یا واقعیت مجازی، محتوای برند شده و مسابقات تعاملی یا ارائه هستند.

10. بازاریابی موبایل

بازاریابی موبایل واقعاً یک اولویت بازاریابی است که تمام کانال‌های بازاریابی محتوای ذکرشده را شکست می‌دهد. روند رفتار مصرف‌کننده حکم می‌کند که برندها، بازاریابی محتوا برای موبایل‌های هوشمند و تبلت‌ها را به‌طور واضح در دستور کار خود داشته باشند.

اولین و مهم‌ترین گام برای بازاریابی محتوای خود درگوشی‌های هوشمند طراحی ریسپانسیو وب‌سایت شما است. این امر همچنین شامل بهینه‌سازی تصمیمات مربوط به محتوای آینده‌ی شما، مانند در نظر گرفتن متن کمتر، تصاویر بیشتر و تعداد زیادی دکمه قابل کلیک است.

این روند همچنین شامل قرار دادن یکپارچه‌ی ایمیل‌ها و فیدهای شبکه‌های اجتماعی برند شما در صفحه‌ی وب‌سایت است.


نحوه ایجاد استراتژی بازاریابی محتوا

هیچ دو استراتژی بازاریابی محتوا یکسان نیستند، حداقل تا آنجا که می‌دانیم نباید یکسان باشند. در سطوح بالاتر، «وبلاگ‌نویسی» و «بازاریابی ویدئویی» یک استراتژی هستند. اما با کاوش بیشتر در تاکتیک‌ها، تایم‌لاین و اهداف این استراتژی‌ها مشخص می‌شود که تنوع و ظرافت‌های زیادی در بازی وجود دارد. برای توسعه یک استراتژی بازاریابی محتوا که به‌طور منحصر‌به‌فرد برای برند تجاری شما، اهداف و توانایی‌های آن طراحی شده‌است، نیاز به نکاتی است که در اینجا چند نمونه برای شروع به‌همراه مثال‌های ساده آورده شده است:

1. اهداف تجاری کوتاه مدت و بلند مدت را شناسایی کنید.

به‌عنوان مثال 40٪ افزایش اشتراک مشتری در سه ماهه بعدی.

2. مشخص کنید که چگونه تیم بازاریابی محتوا می‌تواند در تحقق این اهداف کمک کند.

محتوای مناسب برای قیف فروش ایجاد کنید که کمک می‌کند تا خریدار بالقوه به مشتری تبدیل شود.

3. بدانید که با محتوای خود کدام‌یک از پرسونای مخاطب را هدف قرار می‌دهید. 

چه کسی در بین مخاطبان شما قدرت خرید لازم را دارد تا به خریدار واقعی تبدیل شود؟

4. تصمیم بگیرید که کدام نوع محتوا توسط خریداران ترجیح داده می‌شود.

آیا این پرسونا بیشتر به مقالات کوتاه توجه می‌کند یا دموی ویدیویی و یا ملاقات‌های حضوری را ترجیح می‌دهد؟

5. کانال‌های تبلیغاتی و انتشار محتوایی که مخاطب هدف شما بیشتر استفاده می‌کند را شناسایی کنید.

آیا آن‌ها در پلتفرم‌های خاص رسانه‌های اجتماعی فعال هستند یا برای جمع‌آوری اطلاعات به ایمیل یا موتورهای جستجو اعتماد می‌کنند؟

6. مسیر سفر تبدیل‌شدن فرد به مشتری را ترسیم کنید.

در کدام مرحله از قیف امیدوارید که میزان تبدیل را افزایش دهید و موانع نهایی مشتری را برطرف کنید؟

7. دعوت به اقدام (calls-to-action) و عوامل محرک رویداد را برای ردیابی و اندازه‌گیری عملکرد و تکمیل اهداف طراحی کنید.

برای انتساب صحیح موفقیت و شناسایی رد شدن تبلیغ، CTA قابل کلیک ایجاد کنید که منجر به صفحات فرود اختصاصی شود سپس آن کلیک‌ها، پیوندها و اقدامات را در داشبورد تجزیه‌و‌تحلیل خود ردیابی کنید.

8. الگو، مدل یا جریان کاری ایجاد کنید که اجرای مراحل فوق را سازماندهی و تسهیل کند.

برای هماهنگی کمپین خود از روش‌های سریع، نرم‌افزار مدیریت پروژه، آژانس‌های خلاق فروشندگان یا «سیستم‌های» دیگر استفاده کنید.

در‌حالی‌که این مراحل به‌عنوان یک اسکلت برای چارچوب بازاریابی شما عمل می‌کنند، «چگونگی» ایده‌پردازی، اجرا و اجزای استراتژی شما به بودجه و دسترسی به ابزارهای مختلف بستگی دارد.


هزینه‌های بازاریابی محتوا

برای کمپین‌های بازاریابی محتوا در سطح شرکت‌های سرمایه‌گذاری اقتصادی، گاهی بودجه‌های سالانه به‌راحتی می‌توانند به میلیون‌ها دلار برسد. شرکت‌های مجود در بازار متوسط ممکن است سالانه نزدیک به 250،000 دلار به فعالیت‌های مجاور بازاریابی و بازاریابی محتوا اختصاص دهند.


هزینه بازاریابی محتوا


SMB ها و استارت آپ‌های مبتنی بر سرمایه‌گذاری نیز ممکن است سالانه 10،000 دلار برای بازاریابی هزینه کنند. این دسته‌بندی‌های گسترده کمک می‌کند تا نه تنها مقدار هزینه، بلکه نحوه‌ی صرف سرمایه به‌صورت کارآمد نیز موردتوجه قرار گیرد.

به‌عبارت‌دیگر، چگونه می‌توان محتوایی را ایجاد کرد که کاملاً در خدمت اهداف شما باشد، در‌حالی‌که کمترین هزینه را برای شما داشته باشد. به‌عنوان مثال، اگر هدف شما دانلود بیشتر کتاب‌های الکترونیکی موجود در وب‌سایت شما است، انتشار پست در فیسبوک، به شما برای رسیدن به این هدف کمکی نمی‌کند.


فواید استفاده از بازاریابی محتوا

  • بازاریابی محتوا قابلیت مشاهده و مخاطبان برند شمارا افزایش می‌دهد.

داشتن محتوای باکیفیت و انتشار آن از طریق کانال‌های مناسب، برند شمارا در معرض دید اشخاصی قرار می‌دهد که ممکن است به خدمات یا محصولات شما نیاز داشته باشند. 

  • روابط ماندگار با مخاطبان خود را توسعه می‌دهید.

اگر به‌طور مستمر محتوای کاربردی در اختیار مخاطبان خود قرار دهید، آن‌ها در صورت نیاز به چیزی بیش ازآنچه که خودشان می‌دانند، به محتوای شما روی خواهند آورد.

  • میزان آگاهی و شناخت برند را بهبود می‌بخشد.

مشاغل کوچک با این چالش روبرو هستند که برند خود را در معرض مخاطبان هدف خود قرار دهند. ایجاد محتوایی که به‌طور مداوم هنگامی نمودار می‌شود که شخص به دنبال پاسخ سوالات خود است، می‌تواند بر اعتبار برند شما تاثیر بگذارد.


مزایای استفاده از بازاریابی محتوا


  • وفاداری و اعتماد را هم با مشتریان فعلی و هم مشتریان بالقوه، ایجاد می‌کند.

ارائه محتوایی که مشاوره، آموزش و راه‌حل‌های مفیدی را به‌صورت رایگان ارائه می‌دهد، اعتماد مشتریان بالقوه‌ و فعلی شمارا جلب می کند. 

  • بازاریابی محتوا در ایجاد اقتدار و اعتبار به شما کمک می‌کند.

واقعیت این است که مشاغل مبتنی بر خدمات بر اساس تخصصشان و یا اینکه چقدر می‌توانند با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند، سرپا می‌مانند یا سقوط می‌کنند. 

  • با بهبود لیدهای ورودی به سایت شما ترافیک ایجاد می‌کند.

یکی از مهم‌ترین مزایای بازاریابی محتوا، تولید لیدهای ورودی است. افزودن محتوای باکیفیت بیشتر به وب‌سایت شما به ایجاد ردپای دیجیتالی بزرگتر کمک می‌کند. این فرصت بیشتری برای پدیدار شدن برند شما در نتایج جستجو فراهم خواهد آورد. 

وقتی محتوای بهینه‌سازی شده‌ای ایجاد می‌کنید تا به سوالی مهم پاسخ دهید یا مشکلی را حل کنید، به‌احتمال زیاد در موتورهای جستجو رتبه بالاتری خواهید گرفت. این امر به افزایش ترافیک ارگانیک و ایجاد فرصت‌های بیشتر برای بازدیدکنندگان جهت تبدیل‌شدن به مشتری هدف کمک می‌کند.

  • کانال ارتباطی بیشتری را از طریق شبکه‌های اجتماعی و نظرات باز می‌کند.

همان‌طور که محتوای شما تبلیغ و به اشتراک گذاشته می‌شود، می‌توانید با افرادی که محتوای شمارا به اشتراک گذاشته یا درباره پست شما نظر داده‌اند ارتباط برقرار کنید. این به شما فرصتی می‌دهد تا به سوالات دیگران پاسخ دهید و به منبعی معتبر برای اطلاعات مفید تبدیل شوید.

  • به مشتریان شما کمک می‌کند تا سریع‌تر به سمت تصمیم خرید سوق پیدا کند.

تصمیمات خرید با جستجو شروع می‌شود. اگر محتوای شما آن‌ها را به سمت راه‌حلی مناسب سوق دهد، آن‌ها به لیست مشتریان بالقوه‌ی شما می‌پیوندند. بازاریابی محتوا اگر به‌درستی پیاده‌سازی شود می‌تواند مشتریان بالقوه را به خریدار واقعی تبدیل کند.

سخن آخر

بازاریابی محتوا و تاثیر آن بر کسب و کارها


باوجود تمام تعاریف و مزایایی که در بالا توضیح داده شد، به‌راحتی می‌توان فهمید که چرا بازاریابی محتوا برای تمامی کسب‌و‌کارها در هر زمینه و با هراندازه سرمایه، مهم است. بازاریابی محتوا نه تنها به افزایش دیده شدن برند شما کمک می‌کند، بلکه می‌تواند به شما در ایجاد روابط قوی‌تر با مشتریان فعلی و بالقوه‌ کمک کند.

اگر واقعاً قصد دارید تا اهمیت بازاریابی محتوا را در عمل مشاهده کنید، وقت آن است که شروع کنید. استراتژی بازاریابی محتوایی توسعه دهید که خریداران هدف شمارا در هسته اصلی آن قرار دارند. سپس، می‌توانید با ایجاد و انتشار محتوای ارزشمندی که به افزایش، بهبود و حفظ مشتری کمک می‌کند، مسیر خود را ادامه دهید.

برای نتیجه‌ی بهتر سعی کنید تا از مشاوره با افراد خبره در بازاریابی محتوا غافل نشوید. ماهیت بازاریابی محتوا به‌گونه‌ای است که ریزه‌کاری‌های مهم در این کار تاثیر چشم‌گیری در نتیجه‌ دارد.


موضوعات مرتبط  پرسونا راهکار شناخت کامل مخاطبان