استارت آپ چیست؟

استارت آپ راه‌اندازی یک شرکت با یک ایده جدید توسط یک یا چندین بنیان‌گذار می‌باشد. استارت آپ می‌توانید یک ایده نو یا یک ایده تکراری باپیشنهادهای نوآورانه باشد که او را نسبت به مدل‌های مشابه منحصربه‌فردکرده است. ایده استارت آپ یک ایده تجاری است که می‌توان از طریق آن به درآمد رسید. به زبان ساده‌تر استارت آپ یک سرمایه‌گذاری جدید است کهباهدف توسعه یک مدل کسب‌وکار برای مرتفع کردن نیازهای شغلی جامعهراه‌اندازی می‌شودبنیان‌گذاران یک استارت آپ، ایده خود را برای ایجادیک مدل کسب‌وکار قابل قیاس به‌طور مؤثر توسعه می‌دهندازاین‌رومفاهیم شورع کار یک استارت آپ با کارآفرینی مشابه است. بااین‌حالکارآفرینی دارای تجارب خاص خود است و قصد بزرگ شدن و توسعه زیادی را ندارد.

اما استارت آپ ها به کسب‌وکار جدید اشاره می‌کنند که قصد دارد ازبنیان‌گذاران زیادی استفاده کند. استارت آپ از کارکنان زیادی استفاده می‌کند و قصد دارد بزرگ شود. شروع‌کنندگان استارت آپ در ابتدا با عدم اطمینان بالایی مواجه می‌شوند و احتمال شکستان ها بسیار زیاد است. اما تعداد اندکی از استارت آپ ها که با شرکت‌های بزرگ همراه می‌شوند، توانایی موفقیت و بزرگ شدن رادارند. در برخی از ایده‌های بزرگ استارت آپی چندین شرکت که ارزشآن‌ها نیز بالا می‌باشد با یکدیگر شراکت استارت آپ را راه‌اندازی می‌کنند.

با توجه به هزینه‌های زیادی که هر استارت آپ در پی دارد و درآمد کم افراد اکثر این استارت آپ ها در مقیاس‌های کوچک و در درازمدت باقی می‌مانند و در انتها با شکست روبه‌رو می‌شوند. البته استفاده از سرمایه‌گذار نیز کارریسک‌پذیری است. آینده استارت آپ ها مبهم است و در شروع کار پیدا کردنسرمایه‌گذار کار دشواری است زیرا بیشتر سرمایه‌گذاران این ریسک‌ها رانمی‌پذیرند. در اوایل سال ۱۹۹۰ شایع‌ترین نوع شرکت که سروصدای زیادی به پا کرد راه‌اندازی شد این شرکت یک شرکت دات کام بود.

سرمایه‌گذاری دران زمان بسیار آسان صورت می‌گرفت و سرمایه‌گذاران به‌راحتیاین ریسک‌ها را می‌پذیرفتنددرگذشت زمان این شرکت‌های اینترنتی زیاد شدند که درنهایت به علت اختلافات عمده در طرح‌های مختلف کسب‌وکار مانند فقدان درآمد پایدار بعد از مدتی با شکست روبه‌رو می‌شدند و از بین می‌رفتند.بااین‌حال تعدادی از این شرکت‌های اینترنتی توانستند این حباب دات کام را پشت سر بگذارند و موفق شوند. این شرکت‌ها هم‌اکنون نیز فعالیت می‌کنند. فروشگاه بزرگ و معروف آمازون (Amazon) و پورتال حراج اینترنتی eBay نمونه‌ایاز این شرکت‌های موفق می‌باشند.


ساختار قانونی استارت آپ

شروع‌کنندگان یک استارت آپ باید این را در نظر بگیرند که ساختار قانونی استارت آپ و قوانین موجود در آن به بهترین شکل به نفع آنها است و می‌توانند از این طریق در استارت آپ خود موفق شوند. یک شرکت خصوصی برای یک عددبنیان‌گذار که یکی از افراد مهم گروه کسب‌وکار است می‌تواند مفید باشد. مشارکت در استارت آپ به این صورت است که چندین نفر با مالکیت مشخص در استارت آپ و درآمدها  و هزینه‌ها مشارکت می‌کنند. مشارکت در استارت آپ کار بسیار دشواری است و به مدیریت دقیق نیاز دارد.

شما یک ایده دارید، شما می‌خواهید به یک کسب‌وکار کوچک تبدیل شود کهمی‌تواند رشد کند، اما باید پول قرض بگیرید یا سرمایه‌گذار جذب کنید. شما برای راه‌اندازی ایده خود و شروع استارت آپتان باید افرادی را استخدام کنید تاشمارا در این زمینه کمک کنند. شما باید مجوزهایی دریافت کند و تمام‌کارهاییرا که برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار لازم است باید انجام دهید. کار دشواری است، شما باید از افراد متخصص کمک بگیرید و با آن‌ها مشورت کنید. این کار راآن‌قدر باید ادامه دهید تا زمانی که یک شرکت داشته باشید به بزرگی رویایخودتان یا برنامه‌ای طراحی کرده باشید که شما را قادر می‌سازد کارهایی که دررویای خود انجام داده‌اید را عملی کنید، در این هنگام شما یک استارت آپ موفق دارید. اما این واقعیت را هیچ‌وقت فراموش نکنید که ۶۰ درصد از استارت آپهای کوچک در سه سال گذشته تجارت خود را ترک کرده‌اند چراکه عدم درآمد پایدار علی اصلی آن است.

انتخاب یک ساختار حقوقی برای استارت اپ یکی از اولین اقدامات رسمی شما است که برای استارت آپتان لازم است انجام دهید. بسیاری از استارت اپ هابه‌عنوان یک شرکت محدود شروع به‌کار و معرفی می‌شوند، اما این تنها انتخاب شما نیست، گزینه‌های دیگری نیز وجود دارند که نیاز به انجام کارهای اداری کمتری دارند و انعطاف‌پذیری بیشتری را از خود ارائه می‌دهند. اما اینانتخاب‌ها با ریسک بالاتری همراه هستند. پیش از تصمیم‌گیری در مورد اینکهکدام ساختار حقوقی برای استارت آپ شما بهتر است، توصیه می‌کنم ابتدا تمامگزینه‌های پیش روی خود را بررسی کنید. هنگامی‌که شما قصد دارید برای استارت آپ خود یک ساختار حقوقی انتخاب کنید شما چهار گزینه پیش رودارید. این گزینه‌ها به شرح زیر می‌باشند:

  • تنها معامله‌گر
  • شراکت
  • مشارکت با مسئولیت محدود
  • شرکت خصوصی محدود

شما باید هرکدام از این گزینه‌ها را به خوبی بررسی کنید و تصمیم بگیرید کهمی‌خواهید در کدام گروه باشید. اگر می‌خواهید به‌عنوان یک معامله‌گر کار خود را آغاز کنید، تنها کسب‌وکار را بانام خودتان آغاز می‌کنید. این بدان معنا هست که شما و کسب‌وکارتان یک نهاد قانونی واحد هستید. از دیدگاه اداری این گزینهساده‌ترین راه برای کسب‌وکار است. اما در مورد گزینه دوم یعنی شراکت باید گفت که مشارکت اساساً یک ساختار واحد تجاری است، اما بیش از یک نفر در آن هستند. در مشارکت نیز بازهم شما و شرکای تجاری خود نیاز به ثبت‌نام خود در استارت آپ ندارید و تنها یک موجود واحد قانونی را برای کسب‌وکار خود به اشتراک گذاشته‌اید. با مشارکت یک لایه اضافی از خطر وجود دارد زیرا شما مسئول کار و یا نادیده گرفتن کار از سوی همکاران خود نیز هستید، حتی از شما نیز اشتباهی مرتکب نشوید باید برای عواقب آن هنوز هم پرداخت کنید. برای مشخص شدن مسئولیت‌ها معمولاً شرکا یک تعهدنامه کتبی امضا می‌کنند.

مشارکت با مسئولیت محدود نیز یک نوع مشرکت است اما در آن‌همه اعضا مسئولیت محدودی دارند. مشارکت با مسئولیت محدود یک نهاد قانونی است که در آن افراد دارای حق قانونی خاص خود می‌باشند و دارایی‌های خود رادارند و همچنین مسئولیت خود رادارند و فقط در قبال همان مسئولیت جوابگو هستند. شایع‌ترین ساختار قانونی برای اکثر استارت آپها شرکت خصوصی محدود می‌باشد، این شرکت دارای قانون‌های خاص خود است و کاملاًمتمایز از اعضای آنکه سهامدار هستند، می‌باشد. مسئولیت مدیران این شرکت ها به‌صورتروزمره است و توافق‌نامه‌هایی برای این شرکت‌ها تنظیم می‌شود.


برای شروع به چه چیزهایی نیاز دارید؟

برای شروع کار یک استارت اپ به سرمایه‌گذاری، وقت و پول برای انجام تحقیقات و استخدام افراد نیاز دارید. تحقیقات در بازار به تعیین تقاضای یکمحصول یا خدمت کمک می‌کندراه‌اندازی استارت آپ نیازمند طرح جامع تجاری است که بیانگر مأموریت، چشم‌انداز و اهداف آینده و همچنین استراتژی‌هایمدیریت و بازاریابی می‌باشدشروع‌کننده استارت آپ در ابتدا باید مشخص کند که می‌خواهد کسب‌وکار خود را به‌صورت آنلاین یا در دفتر و فروشگاه راه‌اندازیکند.

این تصمیم بستگی به محصول و نحوه ارائه آن به مشتری دارد. به‌عنوان مثالاستارت آپ فروش محصولات سخت‌افزاری واقعیت مجازی ممکن است به یکفروشگاه فیزیکی نیاز داشته باشد تا بتوان به مشتریان یک نمایش چهره به چهره از محصول نشان داد و معمولاً مشتریان به این‌گونه فروشگاه‌ها بیشتر اعتمادمی‌کنند.

سرمایه‌گذاری برای شروع استارت آپ

برای شروع کار یک استارت آپ شما به پول نیاز دارید و برای این کار بایدسرمایه‌گذار پیدا کنید. افرادی هستند که پول خود را برای سرمایه‌گذاری دراین‌کارهای پر از ریسک آماده می‌کنند. شما باید به دنبال یک سرمایه‌گذار خوب و معتمد بگردید یا برای شروع کار از یک وام تجاری کوچک استفاده کنید بانک‌هامعمولاً دارای گزینه‌هایی تخصصی برای کسب‌وکارهای کوچک هستند.

اما برای واجد شرایط بودن شما برای گرفتن وام باید یک طرح کسب‌وکار دقیق در دست داشته باشید. سرمایه‌گذاری برای شروع استارت آپ با رسیک های فراوانی همراه است و شما باید دقیق بدانید می‌خواهید چه‌کاری انجام دهید تا بتوانیدسرمایه‌گذاران را متقاعد کنید برای شروع استارت آپ سرمایه‌گذاریکنند. سرمایه‌گذاری برای شروع استارت آپ با خطرهایی همراه است به‌ویژه اگر استارت آپ با شکست مواجه شود.

فروش ایده استارت آپ

حتماً شما هم ایده‌ای به ذهنتان رسیده است که می‌توان از این طریق به درآمد رسید. اما خودتان این توانایی را ندارید که ایده را اجرایی کنید. برای فروش ایده استارت آپ چه باید کرد. شما به‌عنوان بنیان‌گذار یک استارت اپ به‌طور مداوم مشغول فروش ایده خود هستید. شما می‌دانید ایده کسب‌وکار شما می‌توانیدملیون ها تومان به فروش برسد اما شما برای تولید این ایده به پول نیاز دارید و باید ایده خود را با سرمایه‌گذاران شریک شوید.

با در نظر گرفتن این‌همه کار سخت شما شاید تصمیم به فروش ایده استارت اپخود بگیرید و ایده خود را به یک فرد توانمند بفروشید. بااین‌حال شاید ایده‌هایدیگری نیز به ذهنتان برسد و بخواهید آن ها را بفروشید. برای فروش ایده استارتاپ باید یاد بگیرید چگونه ایده خود را به چالش بکشید و نحوه فروش خود رابه‌گونه‌ای تنظیم کنید که خودتان می‌خواهید. برای فروش ایده استارت آپی خود باید مهارت‌های فروش را در خود تقویت کنید. برای این کار به اتاق خود بروید و برای شناسایی سرمایه‌گذاران مختلف تمرکز کنید.

شما باید بفهمید چه نوع شرکت‌هایی تمایل به سرمایه‌گذاری در ایده شما دارند. اگر این سرمایه‌گذاران به نظر شما مناسب هستند به دنبال مقدمه‌ای گرم برای شروع ارتباطتان با آن‌ها بروید. شما می‌توانید ارتباط خود را از طریق ایمیل با آن هابرقرار کنید و خلاصه‌ای از کار خود را برایان ها ارسال نمایید. می‌توانید باسرمایه‌گذاران جلسه حضوری مقرر کنید و در مورد ایده خود با آن‌ها بیشتر صحبت کنید تا به نتیجه دلخواه خود برسید. در ابتدا شاید سرمایه‌گذاران به شما بگویند که این ایده، ایده خود و درآمدزایی نیست اما شما به تلاش خود ادامه دهید.

ایده خود را در زمان کوتاهی و به‌صورت دقیق شرح دهید زیرا بیشترسرمایه‌گذاران در مدت طولانی به حرف‌های شما گوش نمی‌دهند. خود را برای پاسخ به سؤالات پی‌درپی سرمایه‌گذاران آماده کنید. حتی اگر شما یک ایده استثنایی به سرمایه‌گذاران تحویل دهید هنوز باید منتظر سؤالات آن‌ها باشید. همه سرمایه‌گذاران برای محافظت از سرمایه خود، ایده را از جهت‌های مختلف بررسی می‌کنند و سؤالات زیادی در ذهنشان شکل می‌گیرد.


مقدمه ای بر استراتژی محتوا


ساخت استارت آپ

مراحل راه‌اندازی یک استارت آپ و ساخت استارت اپ به شرح زیر می‌باشد:

۱– ایده خود را توسعه دهید

توسعه یک ایده و تحقیق و راه‌اندازی ایده برای ساخت استارت آپ کار مشکلی است. بسیاری از جزئیات باید در نظر گرفته شود تا بتواند یک ایده را به مرحله ساخت استارت آپ برساند. نکته اصلی این است که دیدگاه خود را آر استارت اپاز طریق مشکلات مردم گسترش دهید. نیازهایی از مردم که از طریق ساخت استارت آپ رفع می‌شوند، بسیار مهم‌تر است. انگیزه و هدف خود را از ساخت استارت آپ در زندگی شناسایی کنید توجه به مزایای پیشروی شما، معیار اصلی موفقیت است. معیارهای موفقیت شما شامل دوام استارت آپ، اعتماد مردم و پایداری محصول می‌باشد. با در نظر گرفتن این‌ها شما آماده برای ساخت یکاستارت اپ هستید.

۲– بازار فروش محصول را درک و شناسایی کنید

درک و شناسایی بازار هدف کلید موفقیت شماست. اگر شما ویژگی‌های خاص ومنحصربه‌فردی از حوزه کسب‌وکارتان را انتخاب نکرده‌اید تلاش‌های شما برای ساخت استارت آپ بیهوده است. شما باید در میان مردم و مصرف‌کنندگانمحصول خود باشید و نیازهای ان ها را به خوبی بشناسید. به یاد داشته باشید در مورد مصرف‌کنندگان و احساسان ها بیشتر تحقیق کنید و نیازهای ان ها را به خوبی بشناسید.

۳– در ادامه

باید کارآفرینان و شروع‌کنندگان استارت اپ های موفق را بشناسید و ویژگی‌هایان ها را در خودتان تقویت کنید تا در ساخت استارت آپ موفق شوید. شما باید سرعت و عکس‌العمل خود را افزایش دهید و در مقابل نیازهای جدید بازار واکنشسریع‌تری از خود نشان دهید. کلید موفقیت شما در ساخت استارت آپ در واکنش سریعتان می‌باشد.

۴– فراموش نکنید

تحقیق در مورد ساخت استارت اپ شما تلاش زیادی می‌خواهد. در چنین مواردی و با تلاش فراوان احتمال یک استارت اپ موفق بالاتر می‌رود. موفقیت استارت آپشما به میزان زیادی به علاقه و تلاش شما بستگی دارد تا کسب‌وکار شما سودآورباشد. همچنین توانایی غلبه بر مشکلات و خلاقیت و به چالش کشیدن رقیبان ازراه‌های موفقیت شما است.

۵– ایجاد خلاقیت

یک فکر خاص و غیرعادی برای اولین سرمایه‌گذاری و شروع کسب‌وکار جدیدتان برای شما ضروری است. یک فکر غیرعادی و منحصربه‌فرد شما را از سایرین متمایزمی‌کند برای مثال استارت اپ موفق AirBnB اولین ایده ان برای اجاره اتاق باتشک‌های هوا بود. هم‌اکنون این استارت اپ بسیاری از بنیان‌گذاران در صنعتهتل‌داری و مهمان‌پذیرها را آواره و ورشکست کرده و ملیون ها دلار پول به‌دستآورده است. بنابراین از مطرح کردن ایده‌های عجب و غریب خود نترسید.

۶– درباره تیم صحبت کنید

شمار افراد موجود در تیم شما نباید بیشتر از حد زیاد باشد. بااین‌حال افراد تیم باشد انگیزه درونی زیادی برای ساخت استارت اپ داشته باشند. این افراد باید دانش و انگیزه لازم را درزمینه ایده شما داشته باشند. کسانی که در ساخت استارت آپمشارکت می‌کنند چشم‌انداز ایده برایشان مهم‌تر از حقوق بالا و پاداش است. این افراد مناسب‌ترین افراد برای مشارکت در ساخت استارت اپ می‌باشند.


منابع

rubygarage

wework