استراتژی بازاریابی قیف محتوا



استراتژی قیف بازاریابی محتوا

یکی از مشکلاتی که کسب و کارها در ارائه محتواهای خودشان دارند این هست که بصورت یکسان و یکنواخت محتوا تولید می کنند به قول معروف “باری به هر جهت هستند.”

بصورت کلی اگر مخاطبان کسب و کار خودمان را به سه دسته تقسیم کنیم


  • 1- کسانی که هنوز ما را نمی شناسند
  • 2-افرادی که ما را می شناسند ولی هنوز از محصولات ما استفاده نکرده اند
  • 3- کسانی که از ما یکبار خرید انجام داده اند ولی هنوز مشتری وفادار (دائمی) ما نشده اند.

موضوع اصلی این هست که محتوای ما طبقه بندی شده نیست و اصلا دسته بندی برای مخاطبان بازار هدف ما در نظر گرفته نشده است.


قیف بازاریابی محتوا چیست؟

برای خلاصی از معضل همه را با یک چوب راندن ابزاری هست به نام قیف محتوا که به ما کمک می کند تا برای محتواهای خودمان طبقه بندی داشته باشیم و بصورت منظم برای تمامی مخاطبان خود در فواصل و فرمت های مشخص برایشان تولید محتوا کنیم.

قیف محتوا ابزاریست که همنطور که از اسمش مشخص هست در وحله اول ورودی های زیادی را جذب می کند

 در مرحله دوم هر چقدر به سمت پایین می آید دهانه قیف کوچکتر می شود تا در نهایت در مسیر طراحی شده ما قرار بگیرد و از پیشنهادات ما بهره می گیرند و اعتماد لازم برای استفاده از محصولات و خدمات را پیدا می کنند و چه بسا خرید اول را صورت می دهند

 در نهایت خروجی قیف تعداد افرادی هستند که از ما خرید انجام داده اند اما هنوز بصورت مشتری وفادار ما هنوز نشده اند که با اقداماتی که صورت میدهیم آنها را به مشتری دائم و هوادار خود تبدیل می کنیم.


4 دلیل بهره گیری از استراتژی قیف بازاریابی محتوا

1-داشتن یک وضعیت مشخص برای تولید محتوا

در برنامه تولید محتوا ما چه بصورت هفتگی باشد چه ماهیانه باید مشخص باشد که هر طیف از مخاطبان ما در قیف محتوا چه محتوایی را نیاز دارند و ایده های لازم جهت ساخت محتوای مورد نیاز صورت بگیرد.

مثلامعرفی یک کتاب در صنعت مربوطه در وهله اول برای جذب افرادی که ما را نمی شناسند بهتر است تا ارسال یک ایمیل یا اس ام اس برای ثبت نام و یا خرید یک کالا می باشد.

2- قرارگرفتن مشتریان در مسیر مشخص شده

ضرب المثلی هست که می گوید یک فیل را چگونه می توان خورد و در پاسخ می گویند بصورت قطعه قطعه

درست هست که هدف نهایی از تولید محتوا فروش و بازاریابی هست
اما نباید در همان ابتدای کار به فکر فروختن محصولات و خدماتمان باشیم و این نگرانی را به مشتریان خود القا کنیم که از ما بخر، بلکه باید بصورت تدریجی این اعتماد را در مخاطب ایجاد کنیم تا آنها به این باور برسند که گزینه مناسب برای استفاده از کالا ها و خدمات ما هستیم.

3-کاهش سردرگمی مخاطبان و مشتریان ما

بدون دسته بندی اقدام بعدی برای مخاطبان ما مشخص نیست و حجم زیاد محتواهای تولید شده باعث سردرگمی و گیجی در ذهن مخاطبان ما می شود که خود مقدمه ای برای نادیده گرفتن پیام کسب و کار ما می باشد.

4- گرفتن خروجی مطلوب از تولید محتوا

بسته به این که ما چه هدفی برای تولید محتوا داریم نیاز به این داریم که مشتری خودمان را از این دالان های تو در توی درهم دنیای دیجتال بخوبی رد کنیم تا هم آنها و هم ما به هدف نهایی خودمان برسیم

خواه هدف ایجاد ترافیک و یا جذب مشتریان جدید باشد و یا فروش یک محصول باید بصورت پیوسته مراحل بازاریابی قیف محتوا صورت بگیرد.


قیف بازاریابی محتوا


چگونه مراحل بازاریابی قیف محتوا را انجام دهیم؟

اگر یک قیف را به سه طبقه تقسیم کنیم باید بصورت مجرا برای هر طبقه تولید محتوا کنیم

1-بالای قیف
2-میانه قیف
3- پایین قیف

1-افراد بالای قیف


-افزایش آگاهی درباره محصولات
-نشان دادن تخص خودمان
-شناساندن کسب و کارمان(ما چه کسی هستیم و در سایت و شبکه های اجتماعی چه چیزی هستیم
که در نهایت این افراد باید بگویند چه منبع با ارزشی پیدا کردم

محتوای بالا قیف

-نشان دادن فرصت مثل راه اندازی کسب و کار آنلاین از طریق وردپرس بدون برنامه نویسی
-معرفی محصولات
-معرفی خدمات و سریس ها
که در نهایت باید راه حلی برای مشکلات ارائه نمائیم


شیوه های بازاریابی افراد بالای قیف

1-بهینه کردن موتور جستجو(سئو)

2-تبلیغات در سایت ها )ارائه دادن محتوای رایگان ارزشمند مثل قرار دادن یک بنر تبلیغاتی در مورد دانلود یک فایل pdf
3-تبلیغات در شبکه های اجتماعی
4-وبلاگ نویسی (ایجاد مقالات بروز در صنعت تخصصی که هستیم)

هدف در اینجا ترغیب مخاطبان به اشتراک می باشد


2-افراد میانه قیف

هدف اصلی برای افراد میانه قیف آماده سازی برای خرید می باشد.

 -معرفی خودمان به عنوان وکیل مدافع (کمک کنید که در خرید ضرر نکنند)

مثال:استفاده از عنوان مواظب باشید کلاه سرتان نرود

-ایجاد فروش های اول

-دسته بندی و بخش بندی افراد(تبدیل به قسمت های کوچک تر

محتوای میانه قیف

-ایجاد آهنربای جذب ایمیل برای هر بخش بندی
-ارائه راه حل های دقیق
-استفاده از راهنمای خرید

مثال:چطور با بودجه مناسب خرید انجام دهید

-معرفی اشتباهات خرید(این اشتباه را نکن)

روش های بازاریابی میانه قیف

1- ایمیل مارکتینگ
2-اس ام اس مارکتینگ


3 -افراد پایین قیف

هدف اصلی این مرحله تبدیل خریداران به مشتری وفادار می باشد

-حفظ خریداران به عنوان مثال ارسال راهنمایی محصول و یا نگهداری محصول

-افزایش خریدهای مجدد
حفظ جاییگاه رقابتی در ذهن مشتریان
مثال:ارسال مطالب که بهترین گزینه برای خودمان می باشد
-افزایش میانگین هر خرید

محتوای پایین قیف

1-وبینارهای رایگان یا ارزان(از محصولاتی که خرید کرده اند چطور بهتر استفاده کنند)
2- مشاوره رایگان (چطور لوازم جانبی را بروز رسانی کنند)

3-استفاده از داستان مشتریان قبلی(مطمعن باشید درست خرید کرده اند)

4-مقایسه محصولات(برای خریدهای بعدی و یا خرید بزرگتر


روش بازاربی افراد پایین قیف

چون در این مرحله اطلاعات کامل از خریداران داریم بسته با راحتی و دسترسی افراد به ما از رسانه های زیر استفاده می کنیم
تلفن-ارسال با پست-ایمیل-اس ام اس – وبینار
مبادا کسانی که یکبار از ما خرید کرده اند کنار گذاشته شوند

کلام پایانی


برای هر طبقه از افراد، محتوای خاص خودش را تولید و سپس در اختیار کاربران و یا مشتریان خود قرار دهیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
پیمایش به بالا