دلایل اهمیت وبلاگ برای کسب و کار
وبلاگ یا بلاگ از اصلیترین و قدیمیترین روشهای تولید محتوا در فضای اینترنت است که سالهاست بخش اعظمی از بودجه بازاریابی محتوایی کسب و کارها را به خود اختصاص میدهد. اما با ظهور پدیدههای جدیدی مانند رسانههای اجتماعی و ویدئو مارکتینگ، جایگاه وبلاگ کسب و کار (Business Blog) دچار تزلزل شده است و برخی درباره اهمیت وبلاگ برای کسب و کار تردید دارند.
اما این تحولات دنیای بازاریابی محتوایی نباید باعث تردید در استفاده از وبلاگها به عنوان بخشی از استراتژی محتوای شما شود. وبلاگها هنوز مهمترین ابزار شما برای دستیابی به مخاطبان هدف هستند. برای درک اهمیت وبلاگ در رشد کسب و کار، کافیست به آمار زیر نگاهی بیاندازید:
• با استفاده از بلاگ، شانس شما برای تصاحب رتبههای بالای موتورهای جستجو ۴۳۴ درصد افزایش پیدا میکند.
• کسب و کارهایی که از بلاگ در بازاریابی محتوایی استفاده میکنند نسبت به رقبای خود ۶۷ درصد سرنخ فروش بیشتری خواهند داشت.
اگر هنوز هم نسبت به استفاده از وبلاگ مطمئن نیستید و دلایل کافی برای سرمایه گذاری در این بخش ندارید، با ادامه این مقاله همراه ما باشید.
وبلاگ چیست؟
اما پیش از اینکه درباره اهمیت وبلاگ برای کسب و کارها صحبت کنیم، بهتر است تعریفی از وبلاگ داشته باشیم. هر چند تعریفهای مختلفی از بلاگ وجود دارد، اما به نظر من تعریف زیر این پدیده را به خوبی توضیح میدهد:
وبلاگ یک وبسایت است که درباره یک کلمه کلیدی و یا موضوع مشخص، به طور منظم محتوا منتشر میکند.
در این جمله کوتاه دو ویژگی اصلی وبلاگها مشخص شده است:
• انتشار محتوا به طور منظم: پس وبلاگ مانند «صفحه اصلی» و یا «درباره ما» یک صفحه ثابت و ایستا نیست.
• موضوع مشخص: در وبلاگ کسب و کار شما باید مطالبی مرتبط با موضوع کسب و کار و محصولات شما منتشر شود.
به عنوان مثال اگر شما یک آژانس گردشگری هستید، باید فقط درباره مسائل مربوط به سفر و گردشگری بنویسید. همانطور که در مجله بازاریابی محتوایی مطلبی راجع به تکنیکهای رنگ کردن مو پیدا نمیکنید.
اما برسیم به دلایل اهمیت وبلاگ برای کسب و کار
ده دلیل اهمیت وبلاگ کسب و کار
وبلاگها مهمترین تاکتیک بازاریابی محتوایی در سال ۲۰۱۸
۵۲ درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی وبسایت Content Marketing Institute، وبلاگها را اصلیترین ابزار بازاریابی خود اعلام کردهاند. ایمیل مارکتینگ، رسانههای اجتماعی، کتابهای الکترونیک، رویدادها و وبنارها در رتبههای بعدی قرار داشتهاند.
وبلاگ مناسبترین ابزار برای محتواهای طولانی است
هرچند امروز رسانههای اجتماعی و ویدئوها طرفداران زیادی در بین کاربران دارند، اما وقتی قصد دارید اطلاعات زیادی درباره یک موضوع مهم ارائه کنید، پستهای وبلاگ به کمک شما میآیند.
در رسانههای اجتماعی تنها میتوانید اطلاعاتی مختصر ارائه کنید اما یک پست وبلاگ ۲۰۰۰ کلمهای میتواند تمام زیر و بم موضوع را برای مخاطب شما تشریح کند.
اعتماد مردم به وبلاگها
استفاده از وبلاگها باعث میشود جنبه انسانی کسب و کار شما برای مخاطبان آشکار شود. در وبلاگ به مشکلات و چالشهای مخاطبان خواهید پرداخت و باعث تمایز شما از رقبا خواهد شد. همچنین وبلاگها باعث میشود محبوبیت برند شما افزایش پیدا کند.
از آنجایی که در نظر مخاطبان راه اندازی حساب رسانههای اجتماعی بسیار سادهتر از راه اندازی وبلاگ است، مخاطبان رسمیت بیشتری برای وبلاگها قائل هستند و به آنها اعتماد بیشتری دارند. در واقع وبلاگها پنجمین منبع آنلاین مورد اعتماد کاربران است.
کسب ترافیک ورودی از طریق وبلاگ
وبلاگها مجموعهای از مقالات، کلمات کلیدی و لینکها هستند، و این همان چیزی است که برای بهینه سازی موتورهای جستجو (سئو) نیاز دارید. از آنجایی که ۷۵ درصد کاربران هیچوقت صفحه دوم نتایج جستجو را چک نمیکنند، پس قرارگیری در صفحه اول برای موفقیت شما بسیار حیاتی است.
هر چه قرارگیری شما در صفحه اول گوگل (و دیگر موتورهای جستجو) بیشتر و در رتبههای بالاتری باشد، ترافیک ورودی به سایت و در نتیجه فروش کسب و کار شما افزایش مییابد. و برای رسیدن به صفحه اول گوگل هیچ چیز مانند وبلاگها کارآمد نخواهد بود.
افزایش لینکهای ورودی
استفاده از وبلاگ باعث میشود تعداد لینکهای ورودی (Backlink) به سایت کسب و کارها ۹۷ درصد افزایش پیدا کند! هر چقدر مطالب بیشتر و بهتری درباره موضوعات مختلف بنویسید، احتمال دریافت لینکهای ورودی بیشتر میشود.
اگر بدنبال افزایش رتبه خود در نتایج جستجو هستید، نمیتوانید از لینکهای ورودی غافل شوید. لینکهای ورودی نشان دهنده اعتبار شما هستند و هر چه میزان این لینکها از وبسایتهای مختلف و با کیفیت بیشتر باشد، رتبه شما در صفحات جستجو بالاتر خواهد رفت.
استفاده از وبلاگ بی نتیجه نیست
استفاده از وبلاگها برای ۵۵ درصد از افراد نتایج مثبتی در برداشته است و ۳۰ درصد آنان نیز نتایج کسب شده را بسیار خوب ارزیابی کردهاند. بدین ترتیب سرمایه گذاری در راه اندازی وبلاگ به هیچوجه کار بیهودهای نیست.
محلی برای مشارکت با مخاطبان
هر چند رسانههای اجتماعی یک بستر فوق العاده برای ارتباط با مخاطبان و مشتریان بالقوه است، اما تنها راه آن نیست. وبلاگ کسب و کار نیز میتواند ابزار مناسبی برای مشارکت مخاطبان باشد. خوانندگان وبلاگ میتوانند با گذاشتن کامنت در زیر پستها، نظر خود را بیان کنند. همچنین میتوانید از آنها بخواهید مطالب بلاگ را در شبکههای اجتماعی به اشتراک بگذارند و یا برای دوستانشان بفرستند (البته این امر مستلزم بالا بودن کیفیت و ارزش مقاله شماست).
وبلاگها، منبع پستهای رسانههای اجتماعی
درست است که در ابتدای متن رسانههای اجتماعی را به عنوان رقیب وبلاگها معرفی کردیم، اما با اینحال این دو مکمل یکدیگر هستند. پستهای بلند وبلاگها منبع فوق العادهای برای تولید محتوای پستهای رسانههای اجتماعی هستند و میتوانید تعداد زیادی پست از آنها استخراج کنید.
علاوه بر این میتوانید مقالات وبلاگ را در رسانههای اجتماعی تبلیغ کنید تا تعداد ورودیهای آنها افزایش یابد.
رقیب اصلی تبلیغات
امروز کاربران بسیار هوشمند شدهاند و کمتر به بنرهای تبلیغاتی در سایتهای مختلف توجه میکنند و ترجیح میدهند خودشان با جستجوی اینترنتی به نتیجه دلخواه برسند. علاوه بر این هزینه تبلیغات نیز سرسام آور است و بسیاری از اوقات صرفه اقتصادی ندارد. در چنین شرایطی بلاگ کسب و کار میتواند بسیار بهتر از تبلیغات اینترنتی برای شما مفید باشد.
راهکاری برای رشد کسب و کار
زمانی نه چندان دور بیشتر پستهای وبلاگها شامل مطالبی کلی و دم دستی بودند. اما امروزه شرایط تغییر کرده است و مخاطبان بدنبال مطالبی جذاب، مهم و باارزش هستند که سطح دانش آنها را بالاتر ببرد. در این شرایط شما نیز باید تلاش بیشتری کنید و برای تولید محتوای بلاگ خود حسابی زحمت بکشید. شاید در نگاه اول این ماجرا یک نکته منفی باشد، اما باور کنید این تلاش باعث رشد و توسعه شما خواهد شد.
در سادهترین حالت، برای نوشتن یک مقاله مفید نیاز به مطالعه دارید و ابتدا دانش خود شما افزایش خواهد یافت.