استراتژی اینستاگرام در ۸ مرحله
تصمیم دارید برای کسب و کارتان یک پیج اینستاگرام بسازید؟ خیلی خوب. امروزه اینستاگرام به یکی از اصلی ترین رسانه های اجتماعی مورد استفاده کاربران ایرانی تبدیل شده است و مردم زمان زیادی را در اینستاگرام میگذرانند. از طرفی کسب و کارهای مختلفی نیز در این فضا حضور دارند تا بتوانند محصولات خود را به مخاطبان هدف خود معرفی کنند.
اما آیا به استراتژی اینستاگرام خود نیز فکر کردهاید؟ مطمئنا به عنوان یک کسب و کار، هدف شما از حضور در اینستاگرام دستیابی به مخاطبان هدف، بالا بردن میزان فروش و رشد کسب و کار است. برای رسیدن به این اهداف، داشتن یک استراتژی اینستاگرام ضروری است. در غیر اینصورت در این دنیای پر از رقیب و بی رحم به راحتی حذف خواهید شد.
در این مقاله مراحل طراحی و تدوین یک استراتژی اینستاگرام موفق را با هم مرور خواهیم کرد. پس اگر شما نیز دوست دارید یک پیج اینستاگرام حرفهای برای کسب و کارتان داشته باشید، با ما همراه شوید.
استراتژی اینستاگرام چیست؟
فعالیت به عنوان یک کسب و کار در اینستاگرام تنها به معنی پست کردن عکسهای زیبا نیست. برای اینکه بتوانید از طریق اینستاگرام به موفقیت کسب و کار خود کمک کنید، باید یک برنامه مدون داشته باشید. استراتژی اینستاگرام در واقع یک برنامه از تمام اقدامات مد نظر شما و اهدافی است که قصد دارید به آنها برسید.
استراتژی اینستاگرام راهنمای فعالیت شما خواهد بود؛ پست، لایک، کامنت و به طور کلی هر فعالیتی که در اینستاگرام انجام میدهید باید یک هدف مشخص داشته باشد. همچنین با استفاده از استراتژی اینستاگرام میتوانید میزان موفقیت پیج خود را بسنجید.
در نظر داشته باشید که هر چه استراتژی اینستاگرام شما دقیقتر باشد، کارایی آن نیز بیشتر خواهد بود. علاوه پس از تدوین استراتژیهای کلی و یا دور از دسترس بپرهیزید، زیرا عملا اجرای آن غیرممکن خواهد بود.
مراحل تدوین استراتژی اینستاگرام
۱. هدفگذاری
گام اول تدوین استراتژی اینستاگرام، مشخص کردن اهداف کسب و کار شماست. اما پیش از هر چیز باید بدانید پیج اینستاگرام قرار است چه کمکی به استراتژی بازاریابی کسب و کار شما کند؟ و یا اصلا چرا اینستاگرام برای کسب و کار شما مناسب است؟ پس از مشخص شدن دلایل حضور در اینستاگرام، باید اهداف خود را تعیین کنید.
فعالیت در اینستاگرام بدون داشتن اهداف از پیش تعیین شده، مانند جستجوی گنج بدون داشتن نقشه گنج است. همچنین در نهایت نمیتوانید میزان کارآیی و موفقیت اقدامات خود و نرخ بازگشت سرمایه (ROI) را بسنجید.
برای تعیین اهداف بهتر است از الگوی S.M.A.R.T استفاده کنید. طبق این الگو اهداف شما باید این پنج ویژگی را داشته باشند:
• دقیق (Specific): هدف خود را به طور شفاف بیان کنید. منظورتان از «افزایش فالوور» چه تعدادی است؟ ۱۰۰ یا ۱۰۰۰۰ فالوور؟
• قابل اندازه گیری (Measurable): برای هر هدف باید یک معیار مشخص کنید. بهبود ارتباط با مشتریان ارزشمند است اما بدون داشتن یک معیار مشخص، هدف مناسبی نیست.
• دست یافتنی (Attainable): هر چند برای رسیدن به موفقیت باید تلاش کنید، اما اهداف باید منطقی باشند. یک پیج اینستاگرام تازه تاسیس نمیتواند در ماه اول ۱۰۰ هزار فالوور جذب کند.
• مرتبط (Relevant): اهداف استراتژی اینستاگرام باید با اهداف کلی کسب و کار شما در یک جهت باشند.
• زمان مشخص (Time-bound): حتما یک بازه زمانی برای اهدافتان مشخص کنید.
۲. تعیین معیارها (KPI)
پس از مشخص شدن اهداف فعالیت در اینستاگرام، باید درباره معیارهای مد نظرتان را نیز مشخص کنید. بدون داشتن معیارها (Key Performance Indicators)، نمیتوانید میزان موفقیت فعالیتهایتان را اندازه گیری کنید.
در اینستاگرام معیارهای متنوعی مانند لایک، فالو و … وجود دارد اما نیازی نیست که شما به تمام آنها توجه کنید. این اهداف شما هستند که تعیین میکنند کدام یک از معیارها ارزشمندند و باید محاسبه شوند. برای مثال اگر هدف کلی شما از حضور در اینستاگرام، افزایش آگاهی از برند (Brand Awareness) است، باید به معیارهایی مانند Reach و Impressions توجه کنید.
۳. بررسی مخاطبان
هر چند استراتژی اینستاگرام توسط شما تدوین میشود، اما در واقع این مخاطبان هدف شما هستند که ویژگیهای استراتژی اینستاگرام شما را مشخص میکنند!
این فالوورهای شما هستند که از طریق مشارکت با محتوای منتشر شده در پیج اینستاگرامتان، شما را به اهداف میرسانند؛ باید مخاطبان هدف (مشتریان بالقوه) خود را بشناسید و بدانید آنها در اینستاگرام بدنبال چه نوع محتوایی هستند.
مخاطبان شما چه کسانی هستند؟ چه محتوایی را دوست دارند؟ از چه هشتگهایی استفاده میکنند؟ اینفلوئنسرهای مورد علاقه آنها کدامند؟ در چه روزها و ساعاتی بیشتر از اینستاگرام استفاده میکنند؟
تمام این سوالات به شما کمک میکند تا پرسونای مخاطب مورد نظرتان را بشناسید و یک پیج اینستاگرام فوق العاده جذاب برای آنها بسازید.
یکی از راههای شناخت مخاطبان هدف برای استراتژی اینستاگرام، کمک گرفتن از واحد بازاریابی کسب و کار شماست. میتوانید پرسونای مشتریان هدف کسب و کار را مطالعه کنید و با استفاده از آن پرسونای فالوورهای مورد نظرتان را نیز شناسایی کنید. البته در نظر داشته باشید که ممکن است بین خریداران آفلاین کسب و کار شما و فالوورهای اینستاگرام تفاوتهایی وجود داشته باشد.
همچنین اگر در حال حاضر پیج اینستاگرام کسب و کارتان در حال فعالیت است، میتوانید از بخش اینسایت (Insight) اینستاگرام کمک بگیرید. این بخش اطلاعات ارزشمندی درباره سن، جنس، محل زندگی و زمان آنلاین بودن فالوورها دارد.
همچنین با استفاده از این اطلاعات میتوانید عملکرد فعلی پیج اینستاگرام را نیز بسنجید. برای مثال اگر مخاطبان هدف شما مردان بالای چهل سال هستند اما فالوورهای فعلی شما زنان زیر سی سال هستند، پس میتوان نتیجه گرفت که اشکالات عمدهای در فعالیت پیج شما وجود دارد.
علاوه بر این میتوانید پیج تعدادی از فالوورهای خود را بررسی کنید تا نکات ارزشمندی درباره سلیقه آنها پیدا کنید. ببینید فالوورهای شما چه محتوایی را منتشر میکنند و چه پیجهایی را دنبال میکنند. حتی میتوانید به برخی از فالوورها نیز پیام دهید و نظرات آنها را جویا شوید.
اما اگر هنوز پیج اینستاگرام کسب و کار خود را راه اندازی نکردهاید، میتوانید از پیج رقبایتان کمک بگیرید. کافیست فالوورهای آنها را بررسی کنید تا نسبت به پرسونای مخاطبان هدف آگاهی کسب کنید.
۴. جستجوی هشتگها
یکی دیگر از مراحل مهم در تدوین استراتژی اینستاگرام، جستجوی هشتگها و ایجاد یک لیست از آنهاست. هشتگها از بهترین ابزارها برای رشد پیج اینستاگرام و بالا بردن تعداد فالوورهاست. استفاده درست از هشتگها باعث میشود کابربران بیشتری پستهای شما را ببینند و پیج شما را دنبال کنند.
برای تهیه لیست هشتگها بهتر است چند نکته را در نظر داشته باشید:
باید بدنبال هشتگهای جزئیتر باشید (Long-tail). برای مثال نزدیک به ۱۰ میلیون پست از #ایران و یا #تهران استفاده کردهاند (که بیشتر نیز خواهد شد). هر چقدر هشتگها پرطرفدارتر باشند، دیده شدن از طریق آنها نیز دشوارتر است. پس سعی کنید هشتگهایی را انتخاب کنید که بتوانید در آنها دیده شوید.
همچنین هشتگهای شما باید با یکدیگر مربوط باشند. برای این کار بهتر است یک کلمه کلی درباره محتوای خود را بنویسید. به عنوان مثال اگر شما یک گل فروشی دارید، میتوانید #گل را بنویسید تا اینستاگرام ۵۰ هشتگ مربوط و مشابه به همراه تعداد پستهای آنها را به شما معرفی کند.
اما هشتگهای شما باید با محتوای شما نیز مرتبط باشند. شاید #گلدان و #گل_رز هشتگهای مناسبی برای شما باشند، اما مسلما #گلدوزی از هشتگهای مورد نظر شما نیست.
اما فراموش نکنید که علاوه بر هشتگهای موجود، باید هشتگی مختص برند خود داشته باشد و در تمام پستها استفاده کنید.
بعد از اینکه هشتگهای مورد نظر و مناسب خود را پیدا کردید، میتوانید ترکیبهای مختلفی از آنها را استفاده کنید تا بهترین هشتگها مشخص شوند.
۵. طراحی یک بیوی جذاب (bio)
اولین بخش از پیج شما که مخاطبان به آن توجه میکنند، بیوی پیج شماست. پس باید به این قسمت توجه ویژهای داشته باشید.
مسلما میدانید که باید یک عکس پروفایل مناسب برای پیج اینستاگرام خود انتخاب کنید. به عنوان یک کسب و کار، تنها انتخاب شما باید لوگوی برندتان باشد.
در توضیحات بیو نیز باید بتوانید در چند عبارت کسب و کارتان را برای مخاطب تعریف کنید. برای اینکار میتوانید از محصولات و همچنین مزیتهایتان نسبت به دیگر رقبا استفاده کنید. همچنین استفاده از ایموجیها نیز میتواند این بخش را جذابتر کند.
اما یکی دیگر از نکات بسیار مهم در بیو، استفاده از لینک است. با استفاده از قرار دادن لینک در بیوی اینستاگرام میتوانید مخاطبان را به وبسایت خود (و یا حتی کانال تلگرام) هدایت کنید. اما یادتان نرود که یک جمله جذاب (Call-to-Action) مخاطبان بیشتری را به کلیک کردن بر روی لینک ترغیب کند.
همچنین میتوانید هشتگ اختصاصی برند خود (یا هشتگ مربوط به کمپین در حال اجرا) را نیز در بیو جا دهید.
از امکان هایلایت کردن استوریها نیز نباید غافل شوید. هایلایتها دقیقا در زیر بیوی پیج شما قرار دارند و بهترین مکان برای تعریف کردن داستان برند و یا نمایش محصولات شماست.
برای مثال اگر یک فروشگاه دکوراسیون منزل هستید، میتوانید هایلایتهایی مثل میز و صندلی، ساعت، تابلو و … داشته باشید و در هر کدام محصولات مرتبط را قرار دهید.
۶. ایجاد یک پیج زیبا
یکی دیگر از مراحل مهم در استراتژی اینستاگرام، رعایت زیبایی پیج است. پیج اینستاگرام شما باید در نگاه اول برای مخاطبان جذاب باشند تا ترغیب شوند پستهای مختلف شما را ببینند و در نهایت شما را فالو کنند.
پستهای شما علاوه بر اینکه باید به تنهایی برای مخاطب جذاب باشند، باید با یکدیگر نیز همخوانی داشته و در کنار یکدیگر زیبا به نظر برسند. یکی از راههای حفظ این نکته، استفاده از تم رنگی مشخص است. به عنوان مثال شما میتوانید از رنگهای برند خود استفاده کنید.
همچنین یکی دیگر از راههای داشتن یک پیج اینستاگرام زیبا، رعایت یک سبک خاص عکاسی و یا تصویرسازی در تمام پستها است.
۷. ایجاد برنامه و تقویم محتوای اینستاگرام
هر چند فعالیت در اینستاگرام و به طور کلی رسانه های اجتماعی نیازمند چابکی است، اما برنامه ریزی برای تولید محتوا و داشتن یک تقویم محتوا بسیار کلیدی است.
در واقع شاید حیاتیترین بخش استراتژی اینستاگرام شما، تصمیم گیری درباره محتواهای مورد نیازی است که قادرند اهداف مد نظرتان را محقق کنند. از آنجایی که تولید محتوا نیازمند زمان و هزینه است، برنامه ریزی محتواهای مورد نیاز میتواند از هدر رفت این منابع جلوگیری کند.
به صورت کلی برای ایجاد تقویم محتوای اینستاگرام باید به دو فاکتور توجه کنید: فرمت محتوا و موضوع محتوا.
در حال حاضر اینستاگرام امکان انتشار ۷ نوع محتوا را به شما میدهد:
• عکس
• ویدئو
• آلبوم
• استوری
• هایلایت
• تلویزیون اینستاگرام (IGTV)
• پخش زنده (Live)
اما برای هر کدام از این فرمتهای محتوا، میتوانید بینهایت موضوع مختلف در نظر گرفت:
استوریهایی از پشت صحنه برند، مسابقات، عکس محصولات، ویدئوهای آموزشی و …..
در این مرحله از تدوین استراتژی اینستاگرام باید تمام اطلاعاتی که از مرحله بررسی مخاطبان بدست آوردید را به کار ببندید تا بتوانید محتوایی جذاب و مناسب با مخاطبان تولید کنید. اما اگر فهمیدید که مخاطبان شما به تصاویر بیشتر از ویدئوها علاقه دارند، بدین معنی نیست که فقط و فقط عکس منتشر کنید. بلکه برای ایجاد تنوع میتوانید از انواع دیگر محتوا نیز بهره ببرید.
همچنین یکی از کارهایی که به شما در تدوین یک تقویم محتوا کمک خواهد کرد، بررسی نمونههای موفق صنعت و رقبا است. بررسی این پیجهای ایدههای خوبی درباره فرمت و موضوعات مختلف محتوا به شما خواهد داد. حتی میتوانید با پیدا کردن نقاط ضعف آنها، مزیت بیشتری برای خود ایجاد کنید.
۸. اجرا، ارزیابی و بهبود استراتژی اینستاگرام
حالا که استراتژی اینستاگرام خود را تدوین کردید، وقت اجرای آن است. اما به یاد داشته باشید که تدوین استراتژی اینستاگرام یک فرآیند همیشگی است.
نه شما در اولین تلاش میتوانید یک استراتژی بی عیب و نقص تدوین کنید، و نه اصلا چیزی به اسم بهترین استراتژی وجود دارد. در نظر داشته باشید که همیشه میتوان رشد کرد و بهتر شد. پس بهتر است ترکیبهای مختلفی از انواع فرمتها و موضوعات محتوا، زمان انتشار، هشتگها و … را امتحان کنید تا بتوانید اثربخش ترین آنها را پیدا کنید.
شما باید در تمام مدت فعالیت در اینستاگرام مراحل پیشرفت خود را بررسی کرده و میزان موفقیت در دستیابی به اهداف را اندازه گیری کنید. اینکار باعث میشود نقاط قوت و ضعف استراتژی اینستاگرام خود را پیدا کنید و آن را در طول بهبود دهید.
علاوه بر این، مدیران شما نیز انتظار دارند نتایج استراتژی شما را مشاهده کنند. به همین دلیل باید استراتژی خود را ارزیابی کنید تا بتوانید به گزارش عملکرد خود را به آنها ارائه کنید.
کلام آخر
در حال حاضر رسانه های اجتماعی از موثرترین روشهایی هستند که کسب و کارها برای موفقیت در بازاریابی درونگرا استفاده میکنند. در این بین اینستاگرام توانسته است بیشتر از دیگر رسانه های اجتماعی مورد استفاده کاربران ایرانی قرار گیرند و به محل مناسبی برای فعالیت های بازاریابی کسب و کارها تبدیل شود. اما فعالیت در این رسانه بدون داشتن یک استراتژی مدون، نتیجهای جز شکست و هدر رفتن هزینههای شما ندارد.
ممنونم واقعا به این مطلب نیاز داشتم