وقتی در حال گردآوری تیم رویایی بازاریابی محتوای هستید، چه مسئولیت‌هایی را در اولویت قرار می‌دهید؟ نویسنده؟ طراح؟ فیلم‌بردار؟ کارشناس شبکه‌های اجتماعی؟ مطمئناً همه‌ی این افراد نقش‌های مهمی دارند، اما از استراتژیست محتوا غافل نشوید. 

تمامی تلاش‌های بازاریابی شما بدون داشتن یک استراتژی محتوای قوی، فقط در حد انتشار چند پست خوب در وبلاگ هستند و نه چیز دیگری.


استراتژیست محتوا جادوگری است که به طرز ماهرانه‌ای پلن‌های بازاریابی را طراحی می‌کند



او با روش‌های علمی و زیرکانه میزان ترافیک ارگانیک را افزایش داده، تعامل با مخاطبان را تقویت می‌کند؛ این تلاش‌ها درنهایت منجر به تولید لیدهای شایسته می‌شود که درواقع همان اهداف اصلی بازاریابی دیجیتال هستند. 

در ادامه به این نکته می‌پردازیم که استراتژیست محتوا کیست و چه مسئولیت‌هایی انجام می‌دهد؟


استراتژیست محتوا چه فردی است؟ 

اگر بازاریابی دیجیتال یک نبرد در نظر گرفته شود (در اغلب مواقع به همین صورت است) استراتژیست محتوا ژنرال جنگی شما است. این افراد کسانی هستند که نقاط قوت و ضعف دشمنان شمارا ارزیابی می‌کنند، موثرترین استراتژی‌ها را برای رسیدن به اهداف برند شما طراحی کرده و درنهایت این نقشه‌ها را پیاده‌سازی می‌کنند.


استراتژیست محتوا کیست؟


در این جنگ سربازان شما همان نویسندگان، طراحان و فیلمبرداران درروند «تولید محتوا» هستند که در خط مقدم فعالیت می‌کنند. اما این استراتژیست محتوا است که این نیروهای خلاق را به وجود می‌آورد و توسط ارائه‌ی نقشه‌ی راه جامع و با جزئیات مشخص هدف در هرکدام از کانال‌های بازاریابی محتوا، افراد تیم را به فعالیت تشویق می‌کند.

این نقشه راه توسط داده‌ها هدایت می‌شود. استراتژیست محتوا تحقیقات زیادی را در مورد کلمات کلیدی، رقبا، مخاطبان هدف و روند تجارت انجام می‌دهد تا هر فعالیتی با بهینه‌سازی محتوا مطابقت داشته باشند.


شرح موقعیت شغلی استراتژیست محتوا

استراتژیست محتوا یک عنصر حیاتی در ساخت استراتژی محتوای منسجم با تمرکز بر سفر کاربر یا مصرف‌کننده و توسعه پرسونا است. با همکاری تیم داخلی و خارجی، می‌توانید از ابتدا تا انتها استراتژی را برنامه‌ریزی، نظارت و اجرا کنید. استراتژیست محتوا با پشتیبانی منابع خلاق، مسئول همسان‌سازی روایت‌های برند تجاری با استراتژی‌های تیم تولید محتوا و تصمیمات تحریریه است. همچنین با ارائه‌ی ایده‌های قابل‌توجه در تولید محتوا باعث جذب مخاطبان در پلتفرم‌های مختلف می‌شود و همچنین با پیشبرد اهداف تجاری، نقش یک ایده‌پرداز و ویرایشگر را بازی خواهد کرد.

استراتژیست‌ها همچنین مسئولیت اجرای محتوای روتین و ممیزی‌های استراتژی رادارند. آن‌ها همچنین بررسی می‌کنند که نقشه راه درست است و بازگشت سرمایه یا همان ROI مورد انتظار شمارا ایجاد می‌کند یا خیر. اگر هرکدام از ستون‌ها بازاریابی محتوا با موفقیت کار نکند، استراتژیست محتوا وظیفه دارد تا به صفحه‌ی اصلی طراحی استراتژی بازگردد تا مشخص شود چه چیزی در استراتژی فعلی ازقلم‌افتاده است و چه اصلاحاتی باید انجام شود.

در برخی موارد، یک استراتژیست محتوا می تواند درروند خلاقیت، نوشتن پست‌های وبلاگ، صفحه‌های اصلی، پست‌های مربوط به رسانه‌های اجتماعی و غیره نقش عملی داشته باشد. اما این‌ فعالیت‌ها به‌هیچ‌وجه از ملزومات این شغل نیست. در حقیقت، یک استدلال قوی وجود دارد که با جداسازی تولید محتوا و استراتژی محتوا به دو مسئولیت مشخص، هر دو طرف وقت بیشتری برای تمرکز بر زمینه‌های تخصصی خاص خود رادارند.

طراحی استراتژی محتوا مسئولیتی بزرگ است، به همین دلیل سعی کنید تا بهترین و روشن‌ترین ذهن‌ها را برای مدیریت استراتژی‌ها و کمپین‌های بازاریابی دیجیتال خود داشته باشید.


یک استراتژیست محتوا باید از چه شرایطی برخوردار باشد؟

آیا استراتژیست محتوا باید سابقه بازاریابی، روزنامه‌نگاری یا علم داده، داشته باشد؟

اگرچه که هیچ فرمول مشخصی برای استراتژیست ایده آل وجود ندارد، اما داشتن اطلاعات و مدارک در هر یک از این زمینه‌ها، پایه و اساس محکمی برای مهارت طراحی استراتژی محتوا فراهم می‌کند. استراتژیست باید به تمام جنبه‌های بازاریابی محتوای مبتنی برداده علاقه داشته باشد تا بتواند موثرترین استراتژی‌ها را ترسیم کرده و تمامی اهداف را با تولید محتوای باکیفیت پیاده‌سازی کنند. همچنین به‌طور منظم ممیزی‌ها را برای بررسی عملکرد استراتژی خود انجام دهد.

موضوعات مرتبط  استراتژی قیف بازاریابی محتوا

گوگل آنالیتیکس و استراتژیست محتوا


البته، داشتن گواهینامه گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) تقریباً پیش‌شرط هر استراتژیستی است. چراکه یک قطعه عظیم از معمای بازاریابی دیجیتال و بهینه‌سازی موتور جستجو و استخراج معیارهای عملکرد از گوگل آنالیتیکس است. به همین دلیل است که اساساً  بسیاری از بهترین استراتژیست‌ها به این محیط مسلط هستند.

ابزارهای سئوی دیگری وجود دارد که ضمیمه‌ی گوگل آنالیتیکس می‌شوند (مانند SEMrush ،Searchmetrics و Moz) و یک استراتژیست محتوا باید به‌راحتی به محیط پیمایش این پلتفرم‌ها مسلط باشد تا بتواند داده‌های مفید در یک فلش پیدا کند. 

اگرچه قبلاً تأیید کرده ایم که یک استراتژیست محتوا باید ترکیبی از مهارت‌های و بازاریابی را داشته باشد، در اینجا چند مجموعه مهارت خاص وجود دارد که باید استراتژیست به آن‌ها مسلط باشد.

1. لیست شرایط ضروری که باید هر استراتژیست محتوا داشته باشد:

  • سابقه روزنامه‌نگاری، مهارت نوشتن خلاقانه یا متمرکز بر محتوا، باتجربه در ایجاد و ویرایش محتوای دیجیتال در پلتفرم‌های چندرسانه‌ای و اجتماعی
  • مهارت در نوشتن و بازنویسی، ازجمله نوشتن سبک‌های متفاوت، برای مخاطبان مختلف.
  • داشتن تجربه در ابزارهای اتوماسیون بازاریابی مانند Marketo و Hubspot.
  • درک قوی از دانش تجزیه‌و‌تحلیل در ابزارهای تجزیه‌و‌تحلیل مانند Google Analytics یک امتیاز مهم است.

2. لیست شرایطی که بهتر است تا استراتژیست محتوا داشته باشد:

  • مهارت در فن‌آوری‌های جدید و کاربردهای آن‌ها مانند، قرار گرفتن در معرض هوش مصنوعی و ابزار رابط کاربر مکالمه و همچنین رویکردهایی مانند طراحی رابط کاربر صوتی و برنامه‌نویسی چت بات‌ها. این مهارت‌ها یک امتیاز هستند و ممکن است برای ابتکارات بازاریابی محتوا در آینده مفید واقع شود.
  • تجربه درزمینه طراحی گرافیک، طراحی وب‌سایت، تصویرسازی، UX، فیلم‌برداری و عکاسی یک امتیاز است. تسلط بر این موارد شامل نرم‌افزارهایی مانند Adobe Suite ،Sketch و Principle است.
  • تجربه کارکردهای بازاریابی دیجیتال ازجمله سئو، بازاریابی محتوا، بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، بازاریابی از طریق پست الکترونیکی و بازاریابی PPC نیز یک امتیاز است.

مهارت‌های مورد نیاز استراتژیست محتوا

مدارک و صلاحیت‌ها همگی مفید هستند، اما تنها نگاهی اجمالی به تیزهوشی فرد درزمینه‌ی بازاریابی دیجیتال دارند. بااین‌وجود ترکیب صحیح مهارت‌ها برای ایجاد بهینه‌سازی تأثیرگذار در موتور جستجو و استراتژی‌های محتوا، اجرای ممیزی‌های دقیق و تولید نوعی ROI معنادار که مدیران اجرایی را راضی کند، ضروری است.

ذهنیت تحلیلی

استراتژیست‌های محتوا مدت‌زمان زیادی از روز را در داشبوردهای تجزیه‌و‌تحلیل، بررسی معیارهای عملکرد و ایجاد گزارش‌های ROI سپری می‌کنند. این مطمئناً باروحیه‌ی بیشتر افراد متناسب نیست. هر فرد برای موفقیت به‌عنوان یک استراتژیست محتوا، باید به درگیری با روش‌های تجزیه‌و‌تحلیل علاقه داشته باشد.

استراتژیست محتوا باید عاشق جستجو کردن از طریق داشبورد، ردیابی روند، مشاهده رقابت و استفاده از اطلاعات موجود برای دستیابی به بهترین استراتژی سئو و بازاریابی ممکن باشد. هنگامی‌که مشکلی ایجاد می‌شود، این استراتژیست محتوای است تا برای آگاهی در مورد برند و رسیدن به اهداف کسب‌و‌کار  باید اعتماد‌به‌نفس کافی داشته باشد که مسیر خود را تغییر دهد.

ذهنیت تحلیلی و استراتژیست محتوا

بدیهی است که هیچ استراتژی جادویی متناسب با همه‌ی این موارد وجود ندارد و هر کسب‌و‌کاری نیاز دارد که سال‌به‌سال و یا به‌صورت هر سه ماه یکبار، رویکرد خود را تنظیم کند. توانایی اندازه‌گیری دقیق نیازهای یک شرکت و شناسایی بهترین راه برای دستیابی به اهداف بازاریابی، امری کلیدی است.

دید خلاق

بازاریابان محتوا و استراتژیست‌ها لزوماً همان اشخاصی نیستند که درواقع وبلاگ می‌نویسند، طراح‌های گرافیکی طراحی می‌کنند یا انیمیشن می‌سازند. اما با‌این‌وجود بازهم نیاز به تعامل با تولیدکنندگان محتوا دارند تا روند همکاری صورت بگیرد.

در هر کسب‌و‌کار، استراتژیست محتوا باید به‌عنوان پلی بین مشتری و تیم تولید محتوا قرار بگیرد. به این معنی که به بازخورد مشتری گوش‌داده و به‌طور خلاصه اطلاعات جمع‌آوری‌شده را با تیم‌های خلاق به اشتراک بگذارد و مراحل بعدی عملی را ارائه دهد.

اکثر مواقع تفاوت زیادی بین آنچه مشتری بیان می‌کند بامنظور واقعی و آنچه که او سعی در گفتن دارد، وجود دارد. استراتژیست‌ها باید قادر باشند تا این دو را تجزیه‌و‌تحلیل کنند. داشتن دید خلاق به ایجاد محتوا (به‌ویژه نوشتن، طراحی و فیلم‌سازی) هنگام ارائه مشاوره و ارزیابی محتوای موجود، بسیار مهم است. 

سازماندهی و انجام چندین کاربه‌ طور هم‌زمان

استراتژیست‌های محتوا دارای لیستی از موارد برای پیگیری هستند؛ مانند بازاریابی دیجیتال، کمپین‌ها، تقویم‌های محتوا، برنامه‌های شبکه‌های اجتماعی و حسابرسی‌های تجزیه‌و‌تحلیل و بسیاری موارد دیگر. تنها اشخاصی که دیسیپلین لازم رادارند قادر خواهد بود که به هر پروژه مسلط باقی بماند و اطمینان حاصل کند که هیچ‌چیز (صرف‌نظر از جزئیات بسیار کوچک) ازکنترل خارج نمی‌شود. 

موضوعات مرتبط  تولید محتوای راه حل محور

اگر از هر استراتژیست محتوا بپرسید، همیشه احساس می‌کند یک‌میلیون اتفاق مختلف به‌طور هم‌زمان در حال رخ دادن هستند. این عملیات‌ها نیاز به انجام کار به‌طور هم‌زمان دارد تا فرد بتواند با موفقیت با تمام توپ‌هایی را که به نظر می‌رسد در هوا معلق هستند، به خوبی بازی کند.


مهارت های استراتژیست محتوا


هر استراتژیست محتوا در هر زمان ممکن است لازم باشد یک ROI ایجاد کند، ممیزی محتوا را انجام دهد، یا تقویم انتشار سرمقاله تنظیم کند یا حتی استراتژی بازاریابی دیجیتال را از ابتدا بسازد. این برای افراد بدون قابلیت انجام کارهای هم‌زمان و یا با ذهن پراکنده، امکان‌پذیر نیست. 

ارتباطات قوی

از دیدگاه آژانس‌های بازاریابی، توانایی برقراری ارتباط موثر با مشتری و ارائه چشم‌انداز بازاریابی دیجیتال بسیار مهم است. استراتژیست محتوای داخلی باید بتوانند ایده‌های خود را به رئیس بخش‌ها و تصمیم‌گیرندگان اجرایی، بفروشند.

استراتژیست محتوا برای همکاری با افراد خلاق، ارائه بازخوردهای سازنده، راهنمایی برای ایجاد محتوا، تنظیم تقویم سرمقاله و دریافت بیشترین میزان همکاری از تیم بازاریابی محتوای خود، به مهارت‌های قوی ارتباطی نیز نیاز دارد.

استراتژیست‌های محتوا حتی ممکن است لازم باشد هرچند وقت یکبار دانش موضوعی خود را ارتقا دهند و ارتباط بین سازندگان محتوا و متخصصان موضوع یا مشتری را تسهیل کنند.


مسئولیت‌های استراتژیست محتوا

مسئولیت‌های استراتژیست‌های محتوا بسیار گسترده است چراکه تا حدودی نقش رهبری در بازاریابی دیجیتال را به عهده دارد. در ادامه به بررسی بخشی از مسئولیت‌های استراتژیست محتوا می‌پردازیم.

ایجاد استراتژی محتوای هم‌سو با اهداف تجاری

تولید محتوا بدون استراتژی مشخص دستورالعمل قطعی عدم موفقیت در بازاریابی دیجیتال است. استراتژیست‌های خوب می‌دانند که هر محتوا از کوچک‌ترین مورد گرفته تا ساخت بزرگ‌ترین انیمیشن‌ها و فیلم‌های تبلیغاتی نیاز به هدفی خاص دارد که اهداف تجاری برند را پشتیبانی می‌کند. در صورت عدم مطابقت با این معیارها، حتی جذاب‌ترین محتوا نیز ممکن است ناموفق باشد. این‌جایی است که «ژنرال‌ها» استراتژی محتوا ستاره‌های خود را بدست می‌آورند.

بله، استراتژیست محتوا رویاهای کمپین‌های بازاریابی دیجیتال را می‌بیند و همچنین اطمینان حاصل می‌کند که هر جزء، به اهداف اصلی و اهداف تجاری یک شرکت کمک می‌کند. این اهداف عبارت‌اند از:

ایجاد ترافیک ارگانیک از موتورهای جستجو.

افزایش آگاهی از برند.

گرفتن لیدهای واجد شرایط

افزایش درآمد و افزایش ارقام فروش.

در حالت ایده آل، این اهداف هنگام تهیه یک استراتژی محتوا ترسیم می‌شوند، اما استراتژیست‌ها باید مراقب همه‌ی جوانب تیم‌های خود باشند تا مطمئن شوند که محتوا و اهداف تجاری همسو هستند.

مدیریت محتوا 

مطمئناً، تمام محتوای جذاب تولیدی باید درجایی قرار بگیرد و در زمان مناسب و در جهت فعالیت‌های بازاریابی منتشر شود. مدیریت محتوا یکی دیگر از مسئولیت‌های مهم استراتژیست های محتوا است. 

مسئولیت آن‌ها شامل این موارد است که صفحات وبلاگ را مرتباً به‌روز کنند، درستی لینک‌های مطالب قابل دانلود را بررسی کنند و از طریق فیدهای رسانه‌های اجتماعی محتوای مربوط به کمپین بازاریابی فعلی یک برند را به اشتراک بگذارند. اصولا درروند بازاریابی دیجیتال بررسی و مرور تمامی موارد به‌صورت هم‌زمان زیاد اتفاق می‌افتد، به همین دلیل بهترین بازاریابان محتوا و استراتژیست‌ها باقابلیت انجام امور مختلف به‌صورت هم‌زمان هستند. 

ممیزی محتوا

در یک دنیای ایده آل، هر محتوایی مشتریان جدیدی را به سمت سایت شما سوق می‌دهد و آن‌ها را ترغیب می‌کند تا در سایت فروش ثبت‌نام کرده و یا حتی خرید کنند. متأسفانه این دنیایی نیست که ما در آن زندگی می‌کنیم در بعضی از مواقع وبلاگ‌ها، وایت پیپرها، اینفوگرافی‌ها، صفحه‌های اصلی و پست های رسانه‌های اجتماعی بی‌فایده هستند.

هر شکست محتوایی یک فرصت برای یادگیری است. هرچه بیشتر از اشتباهات خود درس بگیرید عملکرد بهتری خواهید داشت و استراتژی یا محتوای بعدی شما بهتر خواهد بود.


ممیزی محتوا


ممکن است ممیزی‌های محتوا زمان‌بر باشد. اغلب مواقع محتواهای تولیدشده زمینه‌های مختلفی را تحت پوشش قرار می‌دهند که بررسی آن‌ها می‌تواند به‌کاری تمام‌وقت تبدیل شود. اما در مورد این پروژه‌ها نمی‌توان میان‌بر زد. استراتژیست محتوا باید آمادگی داشته باشند تا به‌طور منظم به ممیزی محتوا و عملکرد سایت بپردازد و بررسی کند که بازاریابی دیجیتال نتیجه می‌دهد یا خیر.

مهم نیست که محتوای تولیدی شما چقدر خوب است، اگر یافتن و همچنین مرور وب‌سایت شما دشوار باشد، احتمال زیادی وجود دارد که کسی به آن دسترسی پیدا نکند. بخشی از کارنامه استراتژیست محتوای خوب، توانایی ارزیابی تجربه‌ی کاربرهای سایت و بهبود آن در صورت لزوم است.

موضوعات مرتبط  تولید محتوا ، گامی برای ارتقا کسب و کار اینترنتی

تلاش‌های UX می‌تواند بسته به مخاطبان اصلی شرکت بر روی کاربران دسکتاپ یا موبایل متمرکز باشد. 

سوالات مهم استراتژیست‌ محتوا در ممیزی محتوا

برخی از سوالات مهم  استراتژیست در ممیزی شامل موارد زیر است:

  • طراحی سایت چقدر بصری است؟ آیا بازدیدکنندگان می‌توانند به‌آسانی، اطلاعات موردنظر خود را پیدا کنند؟ گفتن این حرف آسان‌تر از انجام آن است. باورنکردنی است اما برخی افراد اطلاعات وبلاگ‌های شرکت را مخفی می‌کنند.
  • سرعت سایت چقدر است؟ پایین بودن سرعت بارگذاری وب‌سایت می‌تواند حتی بهترین مطالب را نیز نابود کند. بازدیدکنندگان سایت ممکن است دو دل باشند که آیا منتظر ماندن برای بارگذاری تمامی صفحات وب‌سایت آن‌هم زمانی‌که بسیار کند است ارزش دارد یا خیر؟ 
  • آیا سایت منعکس کننده فلسفه طراحی فعلی است؟ اگر احساس می‌کنید بهترین وب‌سایت‌های شرکت ظاهری یکسان دارند، به این دلیل است که تمامی موارد را در نظر نگرفته‌اید. چه کاربران موبایل را هدف قرار دهید و چه مخاطبان نسخه‌ی  دسکتاپ، سایت شما باید با دقت تمام ساخته شود تا بهترین UX ممکن را برای افراد فراهم کند.

استراتژیست محتوا باید تا حدی به‌عنوان مشاور UX فعالیت کند، و قادر به ارزیابی طراحی سایت و شناسایی نقاطی باشد که در آن‌ها ضعف‌هایی وجود دارد. 

نقش استراتژیست محتوا در رسانه‌های اجتماعی 

استراتژیست محتوا همچنین باید در توسعه کمپین‌های رسانه‌های اجتماعی برند نقش مهمی داشته باشد. این بدان معناست که باید مراقب پست‌های مختلف در کانال‌های مختلف باشد، سطح تعامل با مخاطب را اندازه‌گیری کند و تعیین کند که آیا تلاش‌های تیم در شبکه‌های اجتماعی نتیجه موردنظر را داشته یا خیر.


استراتژیست محتواو شبکه های اجتماعی


استراتژی های موثر در شبکه های اجتماعی شامل موارد بسیار ازجمله به اشتراک گذاشتن آخرین محتوای خود در فواصل تصادفی هستند. همچنین جزئیاتی مانند اینکه از چه کانال‌هایی استفاده می‌کنید؟ چه ساعتی از روز و هفته پست‌های خود را ارسال می‌کنید؟ مهم هستند. این به استراتژیست محتوا بستگی دارد که با تیم‌های مسئول شبکه‌های اجتماعی همکاری کند تا بهترین برنامه ممکن را طراحی کرده و سپس برای اطمینان از اجرای صحیح، آن را پیگیری کند.


تفاوت استراتژیست محتوا با مشاغل دیگر در دیجیتال مارکتینگ

برخی از مشاغل موجود در حوزه‌ی دیجیتال مارکتینگ ممکن است به‌اشتباه با استراتژیست محتوا اشتباه گرفته شوند. برای روشن شدن هرچه بیشتر حوزه‌ی فعالیتی استراتژیست‌های محتوا به برخی تفاوت‌های عمده‌ی این مشاغل می‌پردازیم. البته توجه داشته باشید که برخی مسئولیت‌ها می‌توانند همپوشانی داشته و با همکاری صورت بگیرند. 

 تفاوت نقش استراتژیست محتوا و متخصص دیجیتال برندینگ

متخصصان دیجیتال برندینگ محتوای موردنیاز را به‌صورت عکس، فیلم، اسناد پشتیبان برندینگ، اینفوگرافیک و سایر محتوای تصویری مرتبط را تولید کرده و درنتیجه قدرت معرفی و ابراز برند شمارا تقویت می‌کنند. همچنین ممکن است با همکاری استراتژیست محتوا هدایت خلاقانه برند را بر عهده بگیرند و با فریلنسرها برای تولید محتواهای موردنیاز برای اهداف بازاریابی همکاری کنند. انتظار می‌رود که افراد مشغول در این حوزه با Adobe Suite آشنا باشند. 

استراتژیست محتوا در مقابل تحلیلگر داده‌های بازاریابی

تحلیلگران داده‌های بازاریابی مسئولیت استفاده از تجزیه‌و‌تحلیل محتوا برای توسعه استراتژی بازاریابی یکپارچه را داشته و به‌نوبه خود مسئولیت بهینه‌سازی دارایی‌های تبلیغاتی موجود و تولید کمپین‌هایی با نتایج بهتر رادارند. در حالی‌که یک استراتژیست محتوا مسئولیت اطمینان از تحویل مناسب محتوا را بر عهده دارد.

نقش تحلیلگر داده‌های بازاریابی به نسبت تعریف مشخص‌تری دارد. از وظایف کلیدی آن‌ها استنباط بازگشت سرمایه (ROI) در تولید محتوا است.

استراتژیست محتوا در مقابل استراتژیست رسانه‌های اجتماعی و سئو

اگرچه ممکن است یک استراتژیست محتوا نقش عمومی‌تری داشته باشد و در تمام کانال‌های مربوط به بازاریابی محتوا، به تولید محتوا بپردازد.


استراتژیست رسانه های اجتماعی


اما استراتژیست‌های رسانه‌های اجتماعی یا سئو باید با تولید و ویرایش محتوای اختصاصی این دو حوزه آشنایی بیشتری داشته باشند. استراتژیست‌های شبکه‌های اجتماعی می‌توانند در مدیریت جامعه نقش اساسی ایفا کنند و همچنین استراتژیست‌های سئو مسئولیت بازاریابی سئو را نیز بر عهده‌دارند.

سخن آخر


در این مطلب سعی شد تا به این سوال کلیدی مطرح‌شده که، «استراتژیست محتوا چه مسئولیت و قابلیت‌هایی دارد؟» پرداخته شود.  استراتژیست‌ها بخش اصلی بازاریابی محتوا هستند و تمامی نیروهای تیم بازاریابی دیجیتال ازجمله نویسندگان، طراحان، تیم‌ شبکه‌های اجتماعی و غیره را به سمت پیروزی هدایت می‌کنند. بیش از این، استراتژی‌های بازاریابی محتوا را ترسیم می‌کنند؛ تحقیقات مربوط کلمات کلیدی را انجام می‌دهند؛ اهداف و معیارهای بازاریابی را تعیین می‌کنند؛ عملکرد کمپین را تجزیه‌و‌تحلیل می‌کنند؛ ممیزی سایت را انجام می‌دهند و بسیاری از موارد دیگر.

به‌طور خلاصه، استراتژیست محتوا همان شخصی است که در هرلحظه به آن نیاز دارید. استراتژیست محتوا هر فعالیتی که برای موفقیت در استراتژی بازاریابی دیجیتال شما لازم است را انجام می‌دهد.  

ممکن است به نظر برسد که این فرد وظایف زیادی بر عهده دارد؟ بله همین‌طور است. استراتژیست‌های محتوا مسئولیت دارند تا بر هر جنبه از بازاریابی دیجیتال نظارت داشته باشند و اطمینان حاصل کنند که هر یک از مولفه‌های بازاریابی محتوا در راستای هدف بزرگ‌تر قرار دارند.

اگر هنوز از خود می‌پرسید، که «آیا واقعاً به یک استراتژیست محتوا نیاز دارم؟» پاسخ قطعا بله است.  تلاش برای انجام کمپین بازاریابی دیجیتال بدون یک استراتژیست محتوا مانند این است که بخواهید بدون خلبان با هواپیما پرواز کنید. ازنظر تئوریک امکان‌پذیر بوده اما مطمئناً نتیجه فاجعه‌بار است.