استراتژی تولید محتوا در آینده چگونه خواهد بود؟
در سالهای آینده، محتوا و استراتژی تولید محتوا برای بسیاری از بازاریابان و کسانی که به فعالیتهای اینترتی مشغول هستند، بسیار مهم تلقی خواهد شد. در ادامه این مقاله سعی داریم مطالبی را در مورد تغییرات موتورهای جستجو، کاربران آنها و دسته بندی کردن موضوعات بیان کنیم. با ما همراه باشید و اطلاعات خود را در حوزه محتوا کامل کنید.
استراتژی تولید محتوا و تغییرات بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوا طی چندین سال اخیر تغییرات زیادی کرده است. خیلی از این تغییرات مربوط به پیشرفت سریع چشمانداز جستجو میشوند. علاوه بر این، تغییرات زیادی در حوزه جستجوی محتوا نیز توسط مردم ایجاد شده است. الگوهای جدید و پیچیده، نحوه استفاده مردم از موتورهای جستجوگر را تغییر دادهاند. روشهای جدیدی که بازاریابان برای توسعه محتواهای خود به کار میگیرند، تنها نمونههای محدود و کمی از این تغییرات هستند. با وجود تمام نکاتی که بیان کردیم، هنوز هم تعداد زیادی از بازاریابان با مشکلات رایج 5 سال پیش روبهرو هستند.
- من بهسختی میتوانم ROI محتوایی که مینویسم را بسنجم؛
- ما محتواهای خوبی را تولید میکنیم، ولی نمیتوانیم در جستجوگر گوگل رتبه بالایی برای کلمه کلیدی مورد نظر خود به دست آوریم؛
- من جستجو کلمه کلیدی خود را انجام دادهام. الان باید چه کارکنم؟
برای پاسخگویی به این مشکلات، بهخصوص مورد دوم، بازاریابان محتواهای بسیاری را تولید خواهند کرد. ولی متأسفانه تولید همان محتواهای بیکیفیت، نتایج قبلی را به دنبال دارد. همچنین هزینههای زیادی را نیز برای شما به همراه خواهد داشت. در واقع زمانی که محتواها به سایتهای ضعیف اضافه میشوند، پیدا کردن مطالب شما و رتبهبندی آنها برای گوگل بسیار دشوار خواهد بود.
بیشک هیچ بازاریابی علاقه به تجربه چنین شرایطی ندارد. پیدا کردن راهحل برای چنین مشکلاتی فراتر از چندین پست وبلاگ است که در طول هفته منتشر میشوند. مشکل اصلی به روش تولید و توسعه استراتژی تولید محتوا مربوط میشود. سئو درحال توسعه است و به همین دلیل بازاریابان نیز باید با تغییر آن پیشرفت کنند. خوشبختانه روشهای زیادی برای غلبه بر این موانع و دستیابی به نتایج کاربردی برای تیم بازاریابی شما وجود دارد.
موتورهای جستجوگر در حال تغییر هستند
قبل از اینکه راهحلهایی برای رسیدن به موفقیت در دنیای متغیر بازاریابی محتوا پیدا کنیم، بهتر است عواملی که باعث ایجاد چنین تغییراتی میشوند را دقیقتر بررسی کنیم. ابتدا باید در مورد موتورهای جستجوگر گفتگوهایی باهم داشته باشیم. اطلاعات جدید در مورد نحوه عملکرد موتورهای جستجوگر و ارزیابی محتوا، باعث ایجاد تغییرات چشمگیری در حوزه سئو در سالهای اخیر شده است. در نتیجه معیارهای موفقیت مانند زمانهای گذشته قابلاعتماد نیستند.
رتبه بندی کلمه کلیدی
راههای زیادی برای ارزیابی استراتژی تولید محتوا وجود دارد. یکی از مهمترین روشهای آن بررسی رتبهبندی کلمه کلیدی در موتورهای جستجو است. با این حال بحثهای زیادی در مورد میزان قابلقبول بودن رتبهبندی کلمات کلیدی وجود دارد. دلیل اصلی این موضوع هم تغییر رتبهبندیها باتوجه به هر محتوا است.
به بیانی سادهتر، بر اساس اینکه شما چگونه و از کجا مطلبی را جستجو میکنید، نتایج جستجو مختلفی را خواهید دید. به همین دلیل ارزیابی موفقیت تنها باتکیه بر رتبهبندی کلمه کلیدی امری بسیار دشوار است. جستجویی ساده مانند کجا میتوانیم پیتزا بخوریم؟ این وضعیت را بهخوبی توصیف میکند.
مثلاً اگر شما این عبارت را در شهر کرج جستجو کنید، مسلماً نتایج مختلفی را در مقایسه با شخصی که از تهران این عنوان را سرچ میکند، مشاهده خواهید کرد. در حقیقت شما با تعداد مختلفی از صفحات نتایج روبهرو خواهید شد. نکته این است که با در نظر گرفتن این موضوع، چگونه باید کلمه کلیدی اصلی خود را به طور دقیق رتبهبندی کنید؟
snippet featured یا پاسخ های برجسته
علاوه بر مشکلات مربوط به درجهبندی کلمه کلیدی، موتورهای جستجوگر همیشه نحوه تولید محتواها را تحمیل کردهاند. یکی از این تغییرات مهم هم مربوط به ایجاد پاسخهای ویژه snippet) (featured است. گوگل نیز پاسخهای برجسته بیشتری را به صفحات نتایج اضافه کرده است. مطالعات در سال 2017 نشان میدهد که از بین 1.4 میلیون پرس و جو، 30 درصد آن به پاسخهای برجسته مربوط میشود.
همچنین این اعداد و ارقام با گذشت زمان بیشتر شدهاند. این کادرهای کوچک سوالهای جستجوگرها را پاسخ میدهند. در واقع حتی این افراد نیازی به بررسی محتواها نیز نخواهند داشت. حقیقت این است که ارزیابی محتوا از طریق پاسخهای برجسته ترافیک بیشتری را برای عنوان جستجو شده ایجاد میکند. اکنون ناشران باید محتواهای جدیدی را خلق بکنند.
در واقع این مطالب باید بهگونهای خلق شوند که به راحتی در کادر پاسخهای برجسته قرار گیرند. بهطورکلی ، گوگل در بخش یادگیری ماشینی سرمایهگزاری زیادی کرده است. همچنین گوگل رنک برین را بهعنوان فاکتور اصلی در نظر گرفته است که با استفاده از آن مطالب را مرتب و درجهبندی میکند. در نتیجه رنک برین باعث شده است که گوگل بهسرعت هدف عبارت جستجو شده را بدون بیان صریح و مستقیم آن متوجه شود. همچنین گوگل تمام تلاش خود را میکند که از استراتژی تولید محتوا استفاده کند و مطالب مرتبط را به کاربران نمایش دهد.
نحوه پیدا کردن مطالب توسط جستجوگرها
روش ارتباط برقرار کردن جستجوگرها با موتورهای جستجو مهمتر از تغییرات ایجاد شده در حوزه موتورهای جستجوگر است. به دلیل افزایش استفاده از موبایل و جستجو صوتی، عبارتهای جستجو بیشتر شکل محاورهای به خود گرفته اند. سالها پیش افراد از واژههای کوچک و قسمتبندی شده در مرورگرها استفاده میکردند.
اما اکنون سؤالهای پیچیده و جملات کامل را به کار میگیرند. بهروزرسانیهای گوگل طی 2 یا 3 سال گذشته باعث شده است که گوگل به درک این نوع عبارتهای جستجو شده بهوسیله پردازش زبان طبیعی انسان توجه بیشتری کند. الگوریتم جدید گوگل بهگونهای است که این عبارات را بیشتر از کلمات کلیدی بررسی میکند.
در واقع این الگو سبب شده است که مرورگر گوگل تمرکز بیشتری بر استراتژی تولید محتوا داشته باشد. در سال 2016 مدیرعامل گوگل اعلام کرد که از بین 5 عبارت جستجو شده در گوشیهای موبایل یا دستگاههای اندروید یکی از آنها بهصورت جستجو صوتی انجام میشود. پیشرفتهای جدید و اهمیت موضوعات جستجو شده نشان میدهد که افراد مایل به انجام سریع کارهای خود هستند.
اما این موضوعات چه ارتباطی با بازاریابان محتوا دارد؟
نگرشهای قدیمی در مورد کلمه کلیدی تغییر کرده است. در واقع در زمانهای گذشته 10 تا 20 کلمه کلیدی بزرگ برای رتبهبندی موضوعی خاص وجود داشت. اما حالا صدها یا هزاران عبارت گوناگون برای جستجو مطالب و موضوعات مختلف وجود دارد. در واقع استفاده از تعداد محدودی از کلمات برای رسیدن به نتایج موفقیتآمیز دیگر مناسب نیست.
استراتژی محتوا در سال 2021 و بعد از آن
همانطور که بیان کردیم، موتورهای جستجوگر و کاربران آن تغییرات زیادی کردهاند. به همین دلیل نیز بازاریابان نیاز دارند که تغییری در نحوه تعیین استراتژی تولید محتوا ایجاد کنند. برای رسیدن به این هدف باید بهجای تکیه بر کلمات کلیدی از دید خود به موضوعات نگاه کنیم.
با برنامهریزی محتوا از طریق دستهبندی موضوعی میتوانیم حجم زیادی از ترافیک جستجو را در حیطه وسیعی از کلمات کلیدی مرتبط به دست آوریم. همچنین این موضوع باعث میشود که خودتان را با موضوعات اصلی قابل تشخیص تطبیق دهید. دستهبندی موضوعی به شما این امکان را میدهد که روش ایجاد و سازماندهی کردن محتواهای خود را به طور کامل تغییر دهید.
بهترین مثال در مورد این موضوع مربوط به عنوان توجه بیشتری «فروش داخلی» است. زمانی که شما این عبارت را در گوگل جستجو میکنید، گوگل به طور خودکار لینکهای مختلفی را در مورد این موضوع به شما نشان میدهد.
دستهبندی موضوعی چیست؟
هدف اصلی برای دستهبندی موضوعی برنامههای محتوایی پوشش دادن زمینه های مختلف مرتبط با موضوع اصلی است. در واقع همین امر سبب میشود که اطلاعات کافی در مورد موضوعات مختلف بنویسیم. ممکن است از نظر شما بهکارگیری این روش کمی سخت باشد یا به این فکر کنید که چگونه میتوانید این قاعده را به عنوان استراتژی تولید محتوا پیاده کنید. اما اصلاً جای هیچ نگرانی نیست.
موضوع سادهتر از آن چیزی است که شما فکر میکنید. به بیانی سادهتر، هر صفحه پیلار pillar page) ( نگرشهای گسترده ای از موضوع خاصی را بیان میکنند. میتوانید آنها را به عنوان خلاصه یا نقشه راه در نظر بگیرید. در واقع این محتواها حاوی مطالب وسیعی درباره موضوعاتی فرعی هستند. آنها به عنوان محتواهای دستهبندی شده نامگذاری شدهاند.
صفحاتی که موضوعات را دستهبندی کردهاند، سعی میکنند که مطالب بیشتری را در مورد کلمات کلیدی مرتبط با موضوع اصلی تهیه کنند. این ساختاری که برای دستهبندی موضوعی به کار میرود، شامل محتواهایی است که موضوع اصلی را کاملا پوشش میدهند.
مزیتهای دسته بندی کردن موضوعات
یکی از مزیتهای این روش، سازماندهی و مرتب کردن محتوا است. از دیگر کاربردهای مفید این موضوع درجه بندی کردن تمام صفحات مرتبط با پیلار است. همچنین شما با این کار میتوانید لینکهای داخلی هر صفحه را به خوبی مدیریت کنید و تجربه بهتری برای کاربران خود ایجاد کنید. ایجاد خوشه های محتوایی نه تنها به شما در فهم محتوا کمک میکند، بلکه باعث میشود که شما محتواهای مورد نیاز مخاطبان را تولید کنید. این استراتژی تولید محتوا برای بازاریابی بسیار موثر است.
در این صورت نیز شما وقت خود را برای تولید محتواهای تکراری که هدف جستجوی شما نیستند، هدر نمیدهید. همانطور که در بالا گفتیم یکی از اهداف اصلی محتوای پیلا این است که موضوع اصلی را به طور گسترده ای در بر بگیرد. چنین دستهبندی بازدیدکنندگان را نیز راهنمایی خواهد کرد. علاوه بر این، این مدل به موتور جستجوگر نشان میدهد که محتوا موردنظر اطلاعات دقیقتری در مورد موضوع دارد.
همین عامل سبب میشود که اعتبار صفحه پیلار مرتبط با موضوع بیشتر شود و در مقایسه با لینکهای قدیمی در جایگاه بالاتری در موتور جستجو قرار گیرد. مزیت این مدل خوشهای در مقایسه با نوع قدیمی این است که شما زمان کمتری را به ایجاد و بهبود هر مطلب اختصاص میدهید.
هرساله محتوای پیلار مشتریان زیادی را جذب شما میکند. همچنین حجم ترافیکی خوبی را نیز دریافت خواهید کرد. محتوای پیلار محتواهای بدون تاریخ مصرف هستند و مردم زیادی از آنها استفاده میکنند.
چگونه برنامه ای برای دستهبندی موضوعی ایجاد کنیم؟
قبل از اینکه بخواهید دستهبندی جدیدی برای موضوعات خود ایجاد کنید، حتماً به این فکر کنید که آیا این روش برای سایت شما گزینه مناسبی است؟ شما میتوانید با پرسیدن 3 سؤال که در قسمت پایین مطرح شده اند، به این نکته پی ببرید.
- آیا موضوع مورد نظر با در نظر گرفتن تعداد دفعات جستجو شده در مرورگرها آنقدر ارزش دارد که بخواهید برای آن وقت بگذارید؟
- آیا تابهحال از محتواهای فرعی برای موضوع اصلی خود استفاده کردهاید؟
- آیا واقعاً این موضوع همان چیزی است که شما میخواهید دقیقتر به آن بپردازید؟
اگر جواب شما به این سوالها مثبت است، میتوانید خوشهبندی موضوعات مختلف را آغاز کنید. زمانی که میخواهید موضوع خود را دستهبندی کنید و ترسیم کنید، بهتر است نکات زیر را در نظر بگیرید.
- 5 تا 10 مورد از مشکلات اصلی که شخصی با آن مواجه است را در نظر بگیرید. (میتوانید با افراد مختلف مصاحبه کنید یا تحقیقات لازم را انجام دهید.)
- هر مشکل را در گروههای موضوعی مختلف قرار دهید.
- با استفاده از کلمات کلیدی موضوعات فرعی مرتبط با موضوع اصلی خود را در نظر بگیرید.
- ایدههای مرتبط با موضوع اصلی و فرعی را ترسیم کنید.
- هر ایده را با انجام تحقیقات لازم بررسی کنید.
- دستهبندی موضوعی را تولید، ارزیابی و در صورت نیاز اصلاح کنید.
این روش بسیار ساده است ولی میتواند به شما در ایدهپردازی و تولید محتوا کمک کند.
اما شما چطور متوجه خواهید شد که روی کدام محتوا میتوانید تمرکز کنید؟
در این مرحله حتماً باید به سراغ کلمات کلیدی بروید. جستجو کلمات کلیدی یکی از مفیدترین راهها است. در واقع با این روش متوجه خواهید شد که مخاطب شما به کدام محتوا نیاز بیشتری دارد. بهتر است از محتواهای موثر و استراتژی تولید محتوا برای مخاطبان خود استفاده کنید.
برای شروع لیستی از موضوعات مختلفی تهیه کنید که در تجارت شما اهمیت زیادی دارند. سپس برای موضوع کلمات کلیدی مهمی را در نظر بگیرید که مخاطب شما ممکن است جستجو کند. در این مرحله سعی کنید که هر تعداد کلمه کلیدی که به ذهنتان میرسد را یادداشت کنید و به هیچ عنوان کلمات کلیدی نوشته شده را خط نزنید. بهعنوانمثال، اگر موضوع شما بازاریابی اینستاگرام است، موضوعات فرعی شما میتواند هشتگ اینستاگرام، حسابهای کاری اینستاگرام و غیره باشد.
بعد از آماده کردن لیست خود، موضوعات را داخل مرورگر جستجو کنید و کلمات کلیدی آن را پیدا کنید. بهتر است از کلمات کلیدی طولانی و کوتاه استفاده کنید. پس از اینکه کلمات کلیدی خود را پیدا کردید، باید بفهمید که رقیبان شما چگونه این کلمات کلیدی را رتبهبندی میکنند. در واقع این مرحله به شما کمک میکند که مشکلات استراتژیهای آنها را متوجه شوید.
همچنین بهراحتی میتوانید کلمات و عبارات مهمی را برای دستهبندی خود مشخص کنید. بعد از انجام همه این مراحل از google keyword planner برای نهایی کردن لیست کلمات کلیدی خود استفاده کنید. پس از اینکه محتوا خوشهای خود را ایجاد کردید، بهتر است که محتوا و دستهبندی موضوع خود را کنترل کنید. در واقع این مرحله به شما این اطمینان را میدهد که موضعات به درستی مرتبط شدهاند.
ارزیابی میزان موفقیت دستهبندی موضوعی
شما ممکن است از خود بپرسید که چگونه میتوانیم میزان موفقیت محتوای خود و استراتژی تولید محتوا را بسنجیم؟ پاسخ به این سؤال آسان نیست. زیرا ارزیابی موفقیت سازمانی باتوجه به محتواهای آن اصلاً ایده مناسبی نیست. حتی سنجیدن موفقیت یک وبلاگ هم بسیار سخت است. برای سنجیدن عملکرد خود بهتر است، منافعی که از هر محتوا به دست میآورید را در نظر بگیرید.
محتواهایی که مربوط به برند خاصی میشوند، نمونه بارزی از این مسئله هستند. در واقع در چنین محتواهایی تمرکز روی فروش نیست، بلکه هدف ارزیابی برند یا جذب استعدادهای جدید است. سنجیدن دستهبندی موضوعات بر خلاف معیارهای اصلی، شما را از هدف مورد نظر دور میکند و نتایج مفیدی نخواهند داشت.
برای سنجش موفقیت خود میتوانید چهارچوب پایین را در نظر بگیرد:
- کدام موضوع برای سایت شما کاربردیتر است؟
- کدام موضوع درآمد شما را بیشتر میکند؟
- کدام موضوع موارد بیشتری را پوشش میدهد؟
موتورهای جستجوگر به دنبال محتواهای شما نیستند، بلکه مردم خواستار آنها هستند
حتما باید اطمینان حاصل کنید محتوایی که تولید میکنید، همان چیزی است که مردم میخواهند. در واقع این نکته را در نظر بگیرید که این محتواها برای موتورهای جستجوگر ایجاد نمیشوند. فراموش نکنید که موتورهای جستجوگر بسیار زیرک هستند.
آنها بهراحتی میتوانند متوجه شوند که مطالب شما کپی شدهاند یا غیرمرتبط هستند. بهتر است محتواهایی بر اساس کلمات کلیدی خلق کنید. همچنین توجه کافی شما به موضوعات آنها باعث ایجاد محتواهای بهتر و افزایش بازدید موضوع در مرورگرها میشود. همچنین این فرانید تجربه مثبتی برای بازدیدکنندگان شما خواهد بود.
کلام آخر
عوامل متعددی بر تغییر استراتژی تولید محتوا نقش دارند. به بیانی دیگر، این استراتژی با تغییر مرورگرها و جستجوگرها در حال توسعه و پیشرفت است. همچنین شما میتوانید با دسته بندی کردن موضوعات تاثیرگذاری محتواهای خود را نیز بیشتر کنید.
پیشنهاد ویژه: