تقویم محتوا ، بهترین دوست بازاریابی محتوایی
بازاریابی محتوایی بدون برنامه ریزی و سازماندهی تقریبا غیر ممکن است و هیچ چیز مانند یک تقویم محتوا نمیتواند به کارشناسان تولید محتوا در امر سازماندهی کمک کند.
پیاده سازی استراتژی محتوای کسب و کارتان در یک تقویم محتوای دقیق به شما کمک میکند تا نظم کارتان را حفظ کنید، حواستان به زمانهای مقرر تولید و انتشار محتوا باشد و در نتیجه فعالیت اثربخش تری داشته باشید.
شاید در نگاه اول تهیه تقویم محتوا کار پیچیده و بیهودهای به نظر برسد، اما اگر تا انتهای این مقاله همراه ما باشید خواهید فهمید که این کار چقدر ساده و ضروری است.
تقویم محتوا چیست؟
پیش از آن که بخواهیم تدوین تقویم محتوا را آغاز کنیم، بهتر است اول با مفهوم آن آشنا شویم.
تقویم محتوایی ابزاری است که تیمهای بازاریابی محتوایی برای سازماندهی و برنامه ریزی تمام فعالیتهای محتوایی خود استفاده میکنند.
این تقویم میتواند برای بازههای زمانی هفتگی، ماهانه، فصلی و یا سالانه تهیه گردد و نحوه پراکندگی محتوا در این بازه را برای شما مشخص کند.
چرا به تقویم محتوا نیاز داریم؟
مطمئنا این سوال برای شما پیش خواهد آمد که چرا بجای تقویم محتوا از یک فهرست بلند بالای موضوعات استفاده نکنیم؟ مزایای استفاده از تقویم محتوا بجای یک فهرست ساده عبارتند از:
• سازماندهی پستهای وبلاگ و نویسندگان آنها
• تنظیم زمان و تناوب انتشار مقالات
• برنامه ریزی محتواهای آتی
• نظارت بر استفاده از کلمات کلیدی و فراخوانها (Call-To-Action)
• حفظ تناسب موضوعات و فرمتهای محتوا
• افزایش هماهنگی بین اعضای تیم بازاریابی محتوایی
• کسب یک دید کلی نسبت به بازه زمانی مورد نظر
• آگاهی از ضعفهای استراتژی محتوایی
• در نظر گرفتن رویدادها و تاریخهای با اهمیت
• اطمینان خاطر از تولید و انتشار به موقع محتوا.
ایدههای جدید و ناگهانی تاثیر زیادی در بالا بردن خلاقیت فرآیند بازاریابی محتوایی دارند، اما نباید تنها به آنها وابسته باشید. داشتن ثبات و استراتژی دو عامل اساسی در موفقیت بازاریابی محتوایی هستند و تقویم محتوا بهترین دوست شما در این راه است.
تمام افراد تیم باید بدانند که قرار است چه محتوایی تولید شود و در چه زمان و مکانی انتشار یابد، تا احتمال بروز ناهماهنگی به صفر برسد. علاوه بر این هر چقدر برای زمان طولانی تری برنامه ریزی کنید، فرآیند تولید محتوای شما با ثبات بیشتری ادامه خواهد یافت؛ و اینجا جایی است که تقویم محتوا به کمک شما خواهد آمد.
چهار عامل موفقیت تقویم محتوا
چه تقویم محتوای شما برای یک هفته باشید یا یک سال، چه در یک استارتاپ کوچک فعالیت میکنید یا در یک شرکت بزرگ با چند ده کارمند، باید چند نکته را رعایت کنید تا تقویم محتوایی موفق داشته باشید:
۱. دسترسی به تقویم محتوا:
هر چند تنها سردبیر وبلاگ باید تقویم محتوا را ویرایش کند، اما بهتر است تمام افراد به تقویم محتوا (اطلاعات کلی در رابطه با موضوعات و …) دسترسی داشته باشند.
در این حالت دیگر افراد میتوانند نظرات خود را ارائه کنند و شک نکنید که ایدههای فوق العادهای از میان آنها پیدا خواهد شد.
۲. پویایی:
هرچند گفتیم بازاریابی محتوایی به ثبات نیاز دارد، اما تقویم محتوای شما باید یک موجود زنده و در حال رشد باشد نه یک سند خشک و بدون تغییر
در واقع هر زمان که حس کردید تقویم محتوا به تغییر نیاز دارد، آن را اصلاح کنید. با رشد فرآیند محتوا، تقویم محتوای شما نیز باید تغییر کند.
۳. هیچ قانونی وجود ندارد:
نمیتوان تنها یک راه درست برای تدوین تقویم محتوا در نظر گرفت. روشها و قالبهای مختلفی برای این کار وجود دارد که هر کسب و کار باید با توجه به شرایط و نیازهای خود، تقویم محتوایی مختص به خود را داشته باشد.
۴. ایجاد مخزن محتوا:
همیشه یک فهرست جانبی از ایدههای جذاب داشته باشید. ممکن است بعضی اوقات در تولید بموقع برخی از محتواهای پیچیده و دشوار دچار مشکل شوید.
در چنین شرایطی میتوانید از این ایدههای ذخیره شده استفاده کنید. حتی میتوانید تعدادی از آنها را نیز پیشتر تولید کنید.
حال که با مفهوم تقویم محتوا و مزایای استفاده از آن آشنا شدید، وقت آن است که تقویم تولید محتوای خود را تدوین کنید. در ادامه با نحوه تدوین آن نیز آشنا شوید
مراحل تدوین تقویم محتوا
اما برویم به سراغ پر کردن تقویم محتوا
مرحله ۱: تاریخ و نویسنده
برای شروع تدوین تقویم محتوا باید تاریخ تحویل هر پست و نویسنده آن را مشخص کنید. بهتر است تاریخ تحویل محتوا چند روز زودتر از تاریخ انتشار باشد.
در این صورت اگر محتوا نیاز به ویرایش داشت و یا در تحویل بموقع آن تاخیر پیش آمد، به مشکل برنخورید. این امر بخصوص در رابطه با نویسندگان جدید کارایی زیادی خواهد داشت.
مرحله ۲: تیتر و جزئیات محتوا
تیتر محتوا باید واضح و جذاب باشد اما اگر هنوز درباره آن به نتیجه نهایی نرسیدهاید ایرادی ندارد. در ابتدا میتوانید از عنوانهای کلی استفاده کنید تا زمانی که یک عنوان جذاب پیدا کنید. در ستون جزئیات نیز میشود خلاصه محتوا یا نکاتی که باید در محتوا به آن اشاره شود را بنویسید.
این ستون به نویسندگان کمک میکند تا هدف کلی مقاله را بشناسند. همچنین برای استفاده از محتوا در رسانههای اجتماعی و یا ایمیل مارکتینگ، این ستون نقطه تمرکز مقاله را مشخص میکند.
مرحله ۳: کلمات کلیدی، مخاطب هدف و فراخوان (Call-To-Action)
هیچ بعید نیست زمانی که تمرکز اصلی خود را بر تولید محتوا قرار میدهید، از سئو غافل شوید! از ستون کلمات کلیدی تقویم محتوا استفاده کنید تا کلمات کلیدی مورد نظر هر مقاله همیشه در خاطرتان بماند.
هر مقاله را برای کدام یک از گروه مخاطبانتان تولید میکنید؟ در این ستون پرسونای مخاطب را مشخص کنید تا بتوانید هنگام نوشتن، محتوایی مناسب برای همان گروه از مخاطبان تولید کنید.
هر محتوایی که تولید میکنید قرار است مخاطب را به مرحله بعدی چرخه خرید مشتری هدایت کند. در ستون آخر تقویم محتوا لینک فراخوان و صفحه فرود مد نظر مقاله را وارد کنید.
و تمام! تقویم محتوای شما آماده است.
کلام آخر
معمولا نوشتن مقاله سختترین بخش تولید محتوا نیست. بلکه کارهای دیگر مانند پیدا کردن موضوع، هدف قرار دادن گروه صحیح مخاطبان و استفاده صحیح از کلمات کلیدی پیچیدهترین فعالیتهای تولید محتوا هستند که به نظم زیادی نیاز دارند.
شاید برای تولید چند مقاله در یک هفته بتوانید این موارد را به خاطر بسپارید. اما زمانی که درباره تولید محتوا در یک سال پیش رو صحبت میکنیم، مسلما حافظه ما یاری نخواهد کرد. بنابراین تقویم محتوا ابزاری است که به ما در برنامه ریزی فعالیتهای بازاریابی محتوایی کمک شایانی خواهد کرد.