بازاریابی محتوایی، بازاریابی محتوا و یا تولید محتوا از کلماتی هستند که احتمالا زیاد به گوش شما خورده‌اند. اما مطمئنا سوالات بسیار زیادی را در ذهن شما ایجاد کرده‌اند. هر کدام از آنها دقیقا چه معنایی دارند؟ آیا هم معنی هستند یا تفاوت دارند؟ بازاریابی محتوایی برای چه نوع کسب و کاری مناسب است؟ و اصلا تولید محتوا چه تاثیری بر کسب و کار ما خواهد داشت؟
پیش از اینکه تصمیم بگیرید برای کسب و کار خود از بازاریابی محتوایی استفاده کنید یا نه، باید حتما پاسخ این سوالات را بدانید. به همین دلیل سعی کردم در اولین مقاله درباره کلیات بازاریابی محتوایی توضیحاتی بدم تا به سوالات شما پاسخ بدم.


محتوا چیست؟

شاید اولین سوالی که باید به آن پاسخ داد اینست که اصولا محتوا (Content) چیست؟

تمام ما روزانه با تعداد زیادی محتوا سروکار داریم و استفاده نکردن از محتوا عملا غیرممکن است. محتواها سوالات ما را پاسخ می‌دهند و باعث افزایش اطلاعات ما می‌شوند، به ما در تصمیم گیری کمک می‌کنند، باعث سرگرمی ما می‌شوند و ….

راهنمای سفر به استانبول، ویدئوی آموزش پخت یک غذای فرانسوی، پادکست خبری، پست تلگرام، استوری اینستاگرام، همین مقاله‌ای که در حال مطالعه هستید تنها نمونه‌هایی از انواع محتوا هستند.

اما از منظر متخصصان بازاریابی و مدیران کسب و کار، محتوا قلب تپنده بخش بازاریابی کسب و کار شما است. محتوا به کسب و کار شما کمک می‌کند مخاطبان هدف را به سایتتان جذب کرده، مشارکت آنها را افزایش دهید و آنها را به مشتریان واقعی تبدیل کنید و در نهایت درآمدتان افزایش پیدا کند.


محتوا تنها اینفوگرافیک‌ها، ویدئوها و آن چیزی نیست که ما در وبسایت می‌نویسیم تا رتبه بالاتری در گوگل داشته باشید، در واقع محتوا هر چیزی است که پیام کسب و کار شما را به مخاطب منتقل می‌کند.

ایان لوری (Ian Lourie)، مدیرعامل آژانس دیجیتال مارکتینگ پورتنت (Portent)


در واقع می‌توان گفت که محتوا، آجرهای عمارت بازاریابی محتوا هستند. حالا که با مفهوم محتوا آشنا شدیم، باید بدانیم تولید محتوا چیست؟

موضوعات مرتبط  13 خط قرمز بازاریابی محتوایی در سال 1400

تولید محتوا

تولید محتوا فرآیند پیدا کردن ایده‌ها و موضوعات جذاب بر اساس استراتژی‌های کسب و کار برای مخاطبان هدف، ساخت محتوای متنی، صوتی و یا تصویری درباره آن موضوعات و انتشار آنها در فرمت‌ها و پلتفرم‌های مختلف برای مخاطبان است.

همانطور که گفتیم محتوای تولید شده می‌تواند فرمت‌های مختلفی داشته باشد و به همین دلیل تولید آن همیشه ساده نیست و پیچیدگی‌های مختص به خود را دارد.

مراحل تولید محتوا به طور کلی عبارتند از: تعیین اهداف، ایجاد پرسونای مخاطبان هدف، ایده یابی، انتخاب فرمت مناسب، تولید، انتشار و ترویج آن در بین مخاطبان.
هر چند تولید محتوا پایه‌ای ترین عملیات در بازاریابی محتوایی است اما تمام آن نیست، بلکه بازاریابی محتوایی از مراحل مختلفی تشکیل شده است که در ادامه بررسی خواهیم کرد.


بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوایی از روش‌های بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing) است که بر تولید محتوای مرتبط، باکیفیت، ارزشمند و یکپارچه برای جذب مخاطبان جدید و توسعه کسب و کار تکیه دارد. در واقع در بازاریابی محتوایی شما قصد دارید با تولید محتوای باکیفیت ابتدا مخاطبان را جذب کرده و سپس آنها را به مشتریان تبدیل کنید.


اهمیت بازاریابی محتوایی برای کسب و کار

 

اما بازاریابی محتوایی چگونه می‌تواند در توسعه کسب و کار شما نقش داشته باشد؟ هر مدیر کسب و کاری دوست دارد در مقابل سرمایه گذاری که انجام می‌دهد چه مزایایی بدست می‌آورد. و یا به زبان دیگر نرخ بازگشت سرمایه (ROI) بازاریابی محتوایی به چه صورت است. به طور کلی برای بازاریابی محتوایی می‌توان دو دسته مزیت در نظر گرفت:


مزایای غیرملموس بازاریابی محتوایی

آگاهی از برند

تولید محتوا باعث می‌شود مخاطبان شما دلیلی برای صحبت و اظهار نظر درباره برند شما داشته باشند. از این طریق مخاطبان می توانند درباره شما با دیگران صحبت کنند و شما را به آنها پیشنهاد دهند. بدین ترتیب شما با بازاریابی محتوایی می‌توانید به یکی از اهداف اصلی کسب و کار خود دست پیدا کنید.

کسب احترام در فضای صنعت

تولید محتوای ارزشمند و با کیفیت باعث می‌شود مخاطبان به شما اعتماد کنند و دانش و تخصص شما را بپذیرند. در اینصورت شما به پیشرو و رهبر بازار تبدیل خواهید شد و مشتریان به محصولات شما نیز اعتماد خواهند کرد.

موضوعات مرتبط  35 راهکار جامع و خلاق برای تولید محتوا در سال جدید

جذب مشتری به صورت غیرمستقیم

اگر اهداف و استراتژی محتوای شما بدرستی تعیین شده باشند و برای مشتریان بالقوه محتوا تولید کنید، مخاطبان به محصولات شما نزدیکتر خواهند شد و به مشتریان محصولات شما تبدیل می‌شوند.

افزایش همکاری تیمی

هر چند بخش بازاریابی محتوایی (و یا دیجیتال مارکتینگ) معمولاً یک بخش مجزا و مستقل در شرکت‌ها است، اما فرآیندهای بازاریابی محتوایی در تمامی بخش‌های یک کسب و کار جریان دارد. تولید محتوای ارزشمند نیازمند اطلاعاتی است که از بخش‌های مختلف یک کسب و کار بدست می‌آید و حتی کارمندان بخش‌های دیگر نیز می‌توانند در تولید محتوا نقش داشته باشند. علاوه بر این، بازاریابی محتوایی نقش برجسته‌ای در کمپین‌های بازاریابی دارد و بدین ترتیب نیز با بخش‌های مختلف کسب و کار در ارتباط است.


مزایای ملموس بازاریابی محتوایی

ترافیک ورودی سایت

مشخص‌ترین مزیت بازاریابی محتوایی برای یک کسب و کار، افزایش ترافیک ورودی به سایت است. محتوای با کیفیت مشتریان بالقوه را به سایت شما هدایت می‌کند و احتمال اینکه آنها با محصولات شما آشنا شوند افزایش می‌یابد.

بهبود سئو

بسیاری از کسب و کارها بدنبال این هستند که رتبه اول صفحه نتایج جستجوی گوگل را از آن خود کنند. اما باید بدانید این کار بدون محتوا عملا غیر ممکن است. یکی از مهمترین تاثیراتی که بازاریابی محتوایی خواهد داشت، نقش مهم آن در بهینه سازی موتورهای جستجو یا همان سئو است. تولید محتوای بهینه شده و جذاب بهترین راهکار برای بهبود رتبه شما در موتورهای جستجو برای کلمات کلیدی مدنظر شماست. و به این طریق امکان اینکه مخاطبان شما را در فضای شلوغ و پرهیاهوی اینترنت پیدا کنند افزایش می‌یابد.

جذب مشتری به صورت مستقیم

اگر بتوانید درباره محصولات خود توضیحات جذاب و قانع کننده‌ای برای مشتریان بالقوه بنویسید، تردیدی وجود ندارد که میزان فروش محصولات شما سر به فلک خواهد گذاشت.
درست است که با مزایای بازاریابی محتوایی به صورت مفهومی آشنا شدیم، اما بهتر است با آمار و ارقام نیز این مزایا را ملموس تر کنید. مطالعات وبسایت معتبر Hubspot نشان می‌دهد که:


بازاریابی محتوایی ۳ برابر بیشتر از بازاریابی سنتی سرنخ فروش (Lead) ایجاد می‌کند اما هزینه آن ۶۲ درصد کمتر است.
• کسب و کارهای کوچک و متوسطی که از بازاریابی محتوایی استفاده می‌کنند، نسبت به رقبای خود ۱۲۶ درصد سرنخ فروش بیشتری خواهند داشت.
• ۶۱ درصد خریدهای آنلاین نتیجه مستقیم مطالعه وبلاگ کسب و کار توسط مشتری بوده است.
• کسب و کارهایی که ماهانه بیش از ۱۶ پست در وبلاگ خود منتشر می‌کنند، نسبت به رقبای خود ۵/۳ درصد ترافیک ورودی بیشتری دریافت می‌کنند.


در یک جمله می‌توان گفت که بازاریابی محتوایی مساوی است با رشد کسب و کار. اما پیش از شروع بازاریابی محتوایی این پاراگراف را حتما بخوانید:

موضوعات مرتبط  استراتژی بازآفرینی محتوا

باید بدانید که این مزایا بلافاصله پس از شروع فرآیند بازاریابی محتوایی نمایان نمی‌شوند. بازاریابی محتوایی مانند یک چرخ بزرگ است که برای به گردش درآوردن آن نیاز به تلاش قابل توجهی دارید. شاید این تلاش خسته کننده باشد و تغییرات کم شما را نا امید کند، اما کافیست صبر کنید تا این چرخ به گردش درآید و ناگهان تاثیرات شگفت انگیز آن ببینید.

تصویر زیر از وبسایت Moz نشان می‌دهد که نمایان شدن تاثیرات بازاریابی محتوایی نیازمند زمان است و بسیاری از افراد و کسب و کارها تنها یک قدم پیش از موفقیت تصمیم به متوقف کردن این فرآیند می‌گیرند


بازاریابی محتوا


زمان بروز تاثیرات بازاریابی محتوایی

اما با تمام این مزایا، تولید محتوای با کیفیت و بازاریابی محتوا به هزینه و زمان نیاز دارد. همین مسئله باعث می‌شود کسب و کارها برای ورود به این فضا تردید داشته باشند، بخصوص کسب و کارهای کوچکی که بودجه کافی و یا تیم بزرگی برای تولید محتوا ندارند.

پیشنهاد من برای این کسب و کارها این است که بر تولید محتوای همیشه سبز (Evergreen) تمرکز کنید. محتوای همیشه سبز وابستگی زیادی به زمان و شرایط و ندارد و همیشه برای مخاطبان جذاب خواهد بود؛ مانند تاریخچه تاسیس یک برند. محتواهای همیشه سبز می‌توانند مرجع خیلی خوبی برای مخاطبان باشند.

همچنین کمبود بودجه و زمان برای تولید محتوا یک مزیت دیگر نیز دارد. در این شرایط شما نمی‌توانید در تمام موضوعات سرک بکشید، در نتیجه در یک موضوع خاص و جزئی تمرکز خواهید کرد. این باعث می‌شود با دقت بیشتری موضوعات را انتخاب کنید و کیفیت کار شما افزایش یابد. علاوه بر این، تمرکز روی کلمات کلیدی جزئی (Long-tail keywords) می‌تواند یک استراتژی خیلی عالی برای بهبود سئوی سایت شما باشد.


کلام آخر

در این مقاله سعی شد کلیاتی از مفهوم بازاریابی محتوایی و دلایل اهمیت آن برای توسعه کسب و کار توضضیح داده شود. امیدوارم اگر تردیدی درباره شروع این فرآیند بسیار مهم داشتید، این مقاله به کمتر شدن آن کمک کرده باشد.